lördag 28 juli 2018

Åtminstone något

Det har ekat tomt här inne och det beror helt enkelt på att vi inte gör NÅGONTING. Jag jobbar (tack och lov, för där är det svalt och skönt), kommer hem och sitter inne och ugglar tills sen kväll då man äntligen kan gå ut. Jag är inte mycket för att gnälla på väder, men 35 grader i skuggan varenda dag - där går gränsen!

Idag kom det dock lite skurar här hemma (tack och lov inte i Storfors där jag var och dömde) och i "kylan" som uppstod efteråt passade vi på att gå till skogen och träna lite apportering inför FM som snart kommer. Det blir ju begränsat bra träning när jag är själv men jag passar på att nöta lite dirigeringar åtminstone. Jag har upptäckt lite brister i arbetet: 
  • Hon har på ett sätt blivit lite bättre på att ta handtecken snett och mer som att jag pekar PÅ målet, men det leder också till att hon vill komma in till mig för att göra närsök (jag sätter ju handen rakt ner). Jag måste träna på närsök där jag sätter henne precis bredvid och sätter igång henne från håll, med synintryck men svårgömd. 
  • Hon söker dåligt. Jag kan se på kroppspråket att hon får den i nosen men hon följer inte riktigt upp. Jag tror motivationen inte är så stark (liksom konditionen, den påverkar ju både ork och nosarbete) och framöver ska jag ta med mig riktigt heta leksaker hon får leta efter i svår terräng, helt utan signaler och övrig träning, bara konditions- och motivationsmässigt. 
  • Vi har inte tränat så mycket fot och måste få till bra träningar i heta miljöer. Till att börja med får vi ta med hussen på promenader för att gå före med bollkastaren, det är störning nog. Sedan försöka få in träning med andra i skogen. 
De åtgärderna tror jag ger en bra början, jag kan inte kräva så mycket av henne. Det märks att hon är till åren och vi får istället fokusera på att hon ska ha riktigt roligt där borta. Dessutom brukar inte veteranklass vara så svårt, tydligen ganska likt nybörjarklass, men vi ska åtminstone inte bara åka dit och slarva bort poäng vi inte behöver pga dålig träning. 

Inga kommentarer: