tisdag 15 mars 2016

Dubai 2016

Ibland är det en stor fördel att vara anställd och när det blir dags för konferensresor som är lite utöver det vanliga är det definitivt så! Från torsdag till måndag var jag och mina kollegor iväg till Dubai för lite konferens och därefter nöjen. 

Jag är ingen person som åker på solsemester. Jag gillar solen och att bada i havet, men jag är för rastlös för att bara ligga vid en pool i en vecka. När det däremot går att kombinera med nöjen och äventyr är jag klart på och där föll Dubai mig helt i smaken! Andra saker som jag ger plus när jag reser är god mat, renlighet och att jag ska känna mig trygg ute, även om jag går ut själv och på alla dessa punkter uppfyllde resmålet med råge. Kanske lite för god mat så här i efterhand när vågen väntar ;-)
Utsikten från vårt hotell. Byggarbetet på ön är framtidens världens största pariserhjul med tillhörande hotell. 
Vi började resan vid 15 från Arlanda men kom till våra rum först runt 4 lokal tid. Även om Dubai flygplats kan skryta om att det är många människor som passerar där kan de inte skryta om att de är effektiva. Suck och stön för köer, faktiskt de värsta jag varit med om.
Hotellet från stranden


Vårat schema var verkligen smockat från tidig morgon till sen kväll och det var nästan att tom jag hade svårt att få till mina timmars sömn, trots att jag lämnade festerna tidigt om kvällarna. Någon hade bara fått 12 h sömn under hela resan, men något självförvållat..

En av dagarna åkte vi på ökensafari. Man kan säga att det var både tjut, skratt och skräck i vår jeep som for fram över sanddynerna.
En av chafförerna när han tömmer däcket på luft inför turen.
Utsikten från bilen. Värre för de som satt längst bak och i en bil valde tre pers att hoppa av pga illamående och citat "jag ska dö någon dag men jag väljer att inte göra det idag". I vår bil var vi alla dock bara roade av det!

Efter en stund stannade vi öknen för att fota lite innan vi åkte hem igen. 
Många valde att sitta i baren på all ledig tid, men själv vill jag ju kunna se så mycket som möjligt så jag var ute en hel del och strosade (barerna finns bara i hotellområdena så du kan inte sitta på en uteservering och glo på bilar/folk). Många lyxiga och unika bilar men även detta var något unikt: 
En katt, med tröja, som hänger ut genom en öppen ruta när de glider runt på Dubais gator. 
Första kvällen fick vi äta på Buddha Bar, en välkänd restaurang som finns på fler ställen i världen. God mat, otroliga lokaler och bra service. När halva gruppen valde att fortsätta var vi ett gäng "pensionärer" som tog en promenad hem istället.
Bentley café, drar till sig pojkarna direkt


När jag kom hem hade min rumskamrat använt bidén för fotbad för att bli av med all sand. Hon var på riktigt övertygad om att det var för fötterna och inget annat, den hade ju perfekt storlek och höjd för det. 
Innan vi startade dagen passade jag på att ta morgonpromenad i områdena för att se lite mer. Lugnt och skönt. 

Marina walk
En av dagarna fick vi en guidad tur kring det moderna i Dubai och vi åkte bland annat ut på The Palm Tree, en konstgjord ö med privata villor, lägenheter och hotell, formad som en drygt mil lång palm. Det som var det mest spektakulära med det hela är att det tog bara fem år att bygga ALLT från själva ön till alla byggnader. Helt otroligt, själv tog det drygt ett år att bara ens hitta en hantverkare till badrummet..
När man kommer på rakan på ön ser man hotell atlantis som ligger på en annan ö dit man tar sig med tunnel. Rummet rakt ovanför bågen var hutlöst dyrt (men då ingick även två betjänter) men ett vanligt rum kunde du få för drygt 5700 SEK.
En nybyggd basar i gammal stil

Vid ett av fiken på basaren kunde man se hotell Jumeirah, ett hotell med hela 7 stjärnor. Här börjar priset runt 20 000 SEK. Som hittat. 
Marinan
Vid marinan hittade vi ett privat område där vi åt och där alkohol serverades på stranden. God mat även om servitriserna var något förvirrade. Notera de små båtarna som ligger utanför.
Burj Khalifa, världens högsta byggnad som inte får plats på mobilbilen rakt upp och ner.
Deras duvor är dock mindre än våra.. 
Utsikten från mitten, längre upp kom man inte på en vanlig biljett.


Någon måste ju tvätta fönstren, någon ser man där på bilden ;-)
Fontänen nedanför är även den rejäl med sina uppvisningar till musik en gång i halvtimman. 
Sista kvällen innan avfärd mot matstället så tog vi en strandpromenad. Mysigt med trubadurer, festligheter och matservering. Och perfekt temperatur. 
Utsikten från vårt sista matställe, tredje buffén för dagen och man började ju bli lite mätt.. Den första intogs på Sofitel och den andra just här.  


Tredje, kanske tom fjärde omgången från dessertbordet denna dag. Allt var så fruktansvärt gott att det gick inte att låta bli. 
Flygresan hem blev vidrig, den skedde på natten och vi var tvugna att mellanlanda i Warsawa pga motvind och för många passagerare (inte ens i närheten av fullt!!) som gjorde att bränslet inte skulle räcka. Fy för Norwegian på den punkten!! Planet var ett litet fjuttplan där man satt som packade sillar och närmare 8 timmar i ett sånt kan göra även en relativt liten Linn rätt uppretad. Inte många timmar sömn den natten, så det var bara att hämta Nässla hos Susann (ovärderligt med sån hjälp, tusen tack!!) och sen åka hem och sova. Förutom en liten sväng av vakenhet för promenad kring 16 så var det sova från 14-6 i morse. 

Om jag längtar efter sol på vintern kommer jag helt klart att åka till Dubai igen. Det är ett ställe fullt av aktiviteter och nöjen och passade mig riktigt bra! Ska bara spara ihop lite pengar först, men får nog nöja mig med färre stjärnor än 7.. 

Inga kommentarer: