tisdag 29 december 2015

Året som gått - 2015

Det här året har ju varit helt fantastiskt! Tävlingsmässigt har vi väl inte samma omsättning som tidigare år, men det är svårt att hålla lika högt tempo högre i klasserna. Privat däremot har jag haft så många euforiska känslor det här året som har känts som ett riktigt år för gamla bekantskaper. Förutom kissen som kom på besök så har jag träffat flera vänner som jag inte sett på 10-15 år och det har verkligen känts gott i hjärtat. Jag har också hunnit med 4 utlandsresor, både ensam, med sambo och med vänner och de har alla varit fantastiska. På jobbet får jag positiv feedback och mitt företag har förvisso medvetet minskat i hundsammanhang men har fått ett annat ben på riktigt nu när jag officiellt har flera kunder inom bokföring. Jag har fått lära mig mycket i år, något som jag haft på hyllan ett tag då jag lärt mig i andra delar än just hund under en längre period. Jag har fina vänner och känner ofta att livet är gött, jag kan stanna upp och njuta av naturen och känna hur härligt allt känns. 

Men nog med dravel om mig och hur lycklig jag är, hur har vårt hundår varit på riktigt då? Här kommer en liten resumé!

Januari
Mycket planer smiddes i januari för både FS, lydnad och spår. Tävlingsmässigt åkte vi upp till ett snöigt Stockholm och tävlade i FS2 och HTM och fick med oss både uppflytt i båda klasserna och diplom i FS.  
Vinterpaus i Ågesta mellan tävlingarna i Stockholm, är hon valp eller 6 år på bilden månne??
Februari
Mest förberedelser för framtiden här. Planer läggs för året och trick lärs in för den stundande klassen i FS.
Mycket pinnar gick det åt i februari
Mars
I mars tävlade vi i både HTM och Lydnad. I HTM fick vi vår elfte titel och vi ansåg oss därmed färdigtävlade där på ett tag. I lydnaden hade vi kul men jag bröt då jag avstod platsen pga nollningar i programmet och vi fick därför inget pris med oss hem. Spårträning pågick för fullt!
Spår spår spår, så kul!
April
Denna månad fokuserades mest på min fantastiska resa i Japan. Nässla roade sig med Jens men vi hann med att gå ett spårprov tillsammans innan, där hon fick årets första förstapris i viltspår.
Regnig dag i Tokyo utanför kejsarens palats.
Maj
Det här borde vara den mest intensiva månaden, åtminstone tävlingsmässigt. Vi startade på viltspårscupen i Vånga (och vi kom trea!), skulle klarat SM-uttagningen på Östras vårprov (om vi bara tillhört Östra), hade premiär på Brukset (fick retligt poäng från uppflytt) och hade premiär i klass 3 i FS (som inte alls går till historien som någon bra prestation). Jag och Zandra frös ihjäl lite var stans i landet när vi bakdömde och vi klarade av teorin på Rallydomarprovet.
Vänner i ur och skur.
Juni
I juni blev det två tävlingar i rally, sådär med resultaten, men en trevlig helg även om jag själv blev väldigt besviken på den mentala känslan som blir när Nässla lämnar mig mentalt. I slutet av månaden åkte jag för första gången utan hund upp till sommarens event i Edis och fick träffa Helen Philips och bli sjukt sugen på jaktträning igen.
Nationaldagsbästisar!
Juli
Den här månadens höjdpunkt var ju verkligen dans på fristadstorget - herrejösses så kul det var! Vi hade också en hundfri semester då vi tog en tur till Köpenhamn med Zandra och Linus - där vi oftast hade tur med vädret.
Bäst när det gäller
Augusti
Månaden började med en dagskurs i fotgående för Emma Willblad och tog sedan en skjuts i knasigheter när Ester kom hem till oss på besök. Det skapade för mig en känslomässig jordbävning och det var skönt att efter det få åka upp till Dalarna alldeles ensam med Nässla och fira hennes födelsedag i spåren. Vi var på cup men hade inte riktigt fokus i spåren denna helg och fick "bara" med oss ett förstapris i öppenklass med oss hem. Månaden avslutades med en FS tävling på hemmaplan men det gick inte alls bra heller. Hopp och studs och missförstånd och en grymt hungrig hund gjorde ingen av oss särskild lycklig på just denna tävling.
Att se de här två tillsammans trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle få uppleva
September
Det här är verkligen årets höjdpunkt tillsammans med Nässla - provbäst på Östras höstprov!! Inte just att vi vann, men vi var verkligen förtjänta av de pokalerna för så som hon gick i spåret. Om jag känner att jag behöver bli glad är det bara att jag tänker tillbaka på spåret och hur det kändes, det var helt fantastiskt och jag kan inte ens beskriva den lyckan. Så fort jag tänker på det vill jag bara ut i spårskogen och gå prov. Månaden avslutades fantastiskt i New York där jag gjorde mitt andra besök. Med lite mer planering och utnyttjande av tiden så blev resan så mycket bättre än min förra visit där och tillfället när vi satt på bron på kvällen med NY skyline mot rosa himmel och Frank Sinatra i högtalarna gav mig gåshud.

Inte bara provbäst - ÅRSBÄST!
Oktober
Kickar igång månaden med något av det roligaste jag tränat - Tjurruset! Jag förstod genast Nässlas fabläs för att ligga i lera och jag hann knappt ens komma hem innan jag anmälde till nästa år. Vi tränar mest inför vår lydnadsstart och jag gör premiär som rallydomare officiellt på EHDK. Helgen efter dömer jag i Tyresö och det känns kul att vara igång. Det sista jag gör på månaden är att åka till Warwickshire i England och vara med på mitt första Clicker Expo. Fantastiskt lärorikt och jag ångrar inget! Avslutar med lite shopping i min favoritstad London. 
Kladdig - för att inte tala om illaluktande
November
Jag fortsatte min utbildning i November genom att åka ner till Trollhättan och lära mig mycket om Tag-teach hos Eva Bertilsson. En mycket bra kurs, som jag ännu inte haft möjlighet att prova i praktiken, men det kommer väl antar jag. Vägen till Kungsör stängdes av vilket gav ofrivillig chans till miljöträning då vi fick ta båten till jobbet. Månaden avslutas med en lydnadstävling på hemmaplan och trots att vi "bara" fick ett andrapris är jag helt lyrisk över vår start.
Tut tut här kommer vi!
December
Där vi fortfarande är alltså! Tvivlar på att något revolutionerande kommer hända de sista dagarna av månaden och året, men det började åtminstone väldigt kul med juldans på torget i samband med deras lucköppning. Vi arrangerade och dömde vår egen tävling i rally och sedan tävlade vi själva i rally på Stora Stockholm. Jag har fokuserat mycket på att lära mig om de vilda djuren eftersom jag spontant hoppade på en jägarexamenskurs här i höstas.
Hur ska jag lära mig detta?
Målen då? För ett år sedan satte jag upp följande mål: 
I FS skulle jag säga att vi nästan klarat av det. Vi har ett program, som verkligen har justerats med tidens gång men nu tror jag att det börjar bli klart. Nu fattas bara den lilla detaljen att sätta det på tävling också.. Diplomet i htm fick vi :) 

Jag vet inte hur jag tänkte i lydnaden, fanns ju inte ens tävlingar att anmäla till som skulle kunnat rädda det målet. Men sikta högt och du kanske får ett andrapris innan året är slut ;)

Jakt - har knappt ens tränat det, vilket jag nog anade när jag satte planen. Något varmt vilt har vi inte fått apportera tyvärr. 

Spårmålen har jag glömt bort att jag hade. Men vi har presterat mycket mer än jag någonsin trott och det enda jag verkligen våndas över att vi inte fått är det där förbenade HPt. 

I rallyn har jag uppnått målet :)

Brukset provade vi på och blev faktiskt godkända, även om vi inte blev uppflyttade. Jag tror inte jag förstod skillnaden när jag skrev detta, men tur var väl det =P

Nu ska jag fila i någon dag på målen för 2016!

1 kommentar:

Erika sa...

Ja, retrievers är allt ena riktiga mångsysslare och i synnerhet Nässla. Mycket imponerande!