onsdag 19 augusti 2015

Dagens spår

Tycker jag inte hinner med så mycket alls, trots de ljusa kvällarna och korta arbetsdagarna. Men, det är väl så livet är när man inte är fattig student.. I dag var jag åtminstone ledig och då hann jag med ett spår med vesslan! Kul, tyckte vi båda! Det blev ett litet personspår som vi gick direkt, eller ja direkt efter jag klätt på mig, insåg när jag gick det i shorts att det skulle göra betydligt ondare med en hund som drar mig framåt bland alla brännässlor.. Hon gick spåret riktigt bra idag, trots att hon missade en pinne. Den missade hon inte för att hon gick fel utan hon märkte den aldrig trots att hon klev över den. Men de andra kom hon in med så fint!
En liten kortis i hemmaskogen
Höjdpunkten var helt klart när hon kom på en bit med asfalt. Först försökte hon hitta en egen logisk väg (dvs rakt över och in i gräset) men hon märkte ju ganska snart att det inte fanns något där. Då jobbade hon på riktigt fint. Hon spårade inte, men hon letade noga vilket är ett stort framsteg och väldigt nyttigt för henne och det kändes som första gången där hon verkligen ansträngde sig för att förstå vad som hände när hon är på asfalt. Asfalten syns inte på kartan men är den röda flärpen som går tillbaka mellan markering 4 och 5. 

Spår är en smidig aktivitet nu när det är så varmt och Nässla inte orkar göra så mycket. Det tar inte så lång tid, är skugga i skogen och hon blir trött och vi båda har kul (går ju alltid mycket lättare med personspår än vilt när jag lägger det). Det är nästan som att åka berg-och-dalbana emellanåt - när man måste blunda för att inte ögonen ska petas ut av grenar som swishar fram i ansiktet när man kutar fram efter en galen hund i spåret ;-)

Inga kommentarer: