fredag 4 juli 2014

Semester i Norge - , storstad, blodspår och fjälltur

I det här huset bokar vi inte semester som innebär några veckors latande på stranden, tvärtom måste allt hinnas med och optimeras när jag ska göra något! När man jobbar som ekonom har det en tendens till att bli så att man får jobba dubbelt både före och efter semestern så efter att ha jobbat till sen kväll dagen innan vi åkte var resan väl efterlängtad! En vecka semester denna gång och det bar av till grannlandet Norge för storstad, blodspårsprov och fjälltur med efterföljande familjebesök.

På fredag morgon begav vi oss (avmaskade så klart) över gränsen till Oslo. Hade bokat rum på Rica Hotel Helsfyr med hund. Hotellet låg ca 40 minuters promenad utanför centrum, men hade gratis parkering utanför huset vilket underlättar när Nässla ska med, så kan hon sitta i bilen vid exempelvis frukost etc. Att promenera ner till centrum var inga problem, liiiite jobbigare hem då det visade sig vara en lång uppförsbacke..

Spenderade dagen mest med att chilla på Karl Johan, Nässla är så cool och lägger sig så här på Norges mest besökta gata! Det var många som stannade och tittade på henne och hade vi tänkt på det innan skulle vi haft med skål för mynt, för hon hade nog tjänat mer än gatuartisterna där..
Chillar på Karl Johan gate

Slottet blev så klart besökt
Det visade sig vara EuroPride i stan med paraden på lördagen så vi passade självklart på att titta och stödja alla människors rätt till att vara vem de vill, tillsammans med vem de vill. Nässla var i täten som den flat(a) hon är ;-) (För er som inte vet, hon är rätt duktig på att uppvakta töser, bryr sig föga om hanar, dessutom är hon ju kastrerad och borde gå som hen ;-) )
Dagens mest fotade hund? Inte bara av mig då så klart..

Första delen av tåget med över 12000 deltagare.
Efter lördagens ståhej blev det dags för en av resans höjdpunkter för mig, att få prova på norskt viltspår. SÅÅ nervös på vägen dit och inte blev det bättre av att vi fick vänta till sist med att gå. I Norge är det ännu obligatoriskt med start på ordinarie prov för championatet så det är betydligt fler deltagare med där än på svenska prov. Arrangörer och domare var helt underbara och jag skulle gärna åka dit bara av den anledningen igen, men det behöver vi ju inte då vi jobbade ihop ett förstapris!! Jag var inte alls säker på henne denna gång, men domaren var lyrisk över allt Nässla gjorde och enda bristen stod jag för, som höll emot i linan så hon hindrades i sitt arbete.. Nåja, jag är otroligt nöjd över spåret som var klurigt på fler sätt än bara att de inte har en klöv med.
Bara utmärkt och mycket gott :)
Efter spåret var det "raka" vägen till Hovden, en skidort på Haukeli fjell. Min moster äger en "hytta" som de gärna lånar ut till familj och vänner och det var dags att åka dit även för oss. Det var dock en lång bilresa och vi var framme till midnatt, dock lika ljust som vilken tid som helst på dagen, men vi stupade i säng ganska omgående.
Inte helt dålig utsikt från frukosten, lyckades få lite färg, i Norge av alla ställen ;)
Efter frukosten var det dags för en liten tur, som norrmännen säger: Ut på tur - aldrig sur!
Kan ni hitta min bil?

Dagens fjäll blev Hovdenut, ca 1300meter över havet, här en bit på väg

Snart på toppen, bara liiiite till!

Högsta punkten på det näst högsta berget i Hovden

Norrmännen är grymma på catcher, givetvis fanns det även en på denna tur!

Hussen och Nässla inte helt roade av att jag roar mig med skattjakt (även om jag tror hussen är nöjd över att få vila lite)
Däremot blev någon svart sak mycket nöjd över att det fanns snö där! Fnatt kom på köpet.

Nere på marken igen, hussen överlycklig!
Interiören i "hyttan"
Gott om plats för många gäster, nu var vi själva på plats
Nästa dag fick bli en mildare runda på bara 600meters höjd, anpassad för barnvagnar (den förra var rekommenderad från fem år och uppåt, vi dog lite när vi gick...Norrmän är hårda!) Nu blev det bada för vovven!

På tisdag lunch var det dags att lämna Hovden för att åka till sista destinationen - älskade mormor på västkusten! Som vanligt fantastisk miljö på vägen dit, om än lite lång.
I Hagesund fanns det MASSOR av catcher utlagda och varje kissrunda blev en skattjakt.
Denna var helt klart den största jag hittills hittat
Och den innehöll en skattkista på riktigt!
Dagarna var lugna med lite rea (i Norge vet de hur en riktig rea ska se ut, mer än halva butiken till 50%!), skattjakt, mys med mormor, hälsa på nya släktingar och bara slappa och äta.
Sista kvällen bjöd på riktigt strålande sol när vi promenerade längs med havet, underbart!