söndag 22 december 2013

Rallytävling på hemmaplan 15 dec 2013

Förra helgen hade vi ju vår allra första tävling på hemmaplan. Jag skulle funktionära hela lördagen och eftersom mamma fyllde 50 hade jag liksom haft fullt upp med att planera allt inför den resan och tiden för träning var sämre. Trots det är jag grymt nöjd med hur tävlingen gick för oss, även om poängen kanske inte visar allt. 

Domare var Sofie Angleby som gör roliga banor enligt mig. Någon frågade om mästarklass alltid var så lätt, men lätt är det sannerligen inte. Momentmässigt kanske det inte var några svåra saker men det var snurrar och sidbyten lite överallt och det gällde som förare att ha full koll på vilka kommandon som gällde var. 

Jag var inte så nervös, eftersom det var på hemmaplan var det mest som att gå ett varv på träningsbanan, även om pulsen gick upp lite när det var dags att äntra banan :-) Mina mål var att inte få avdrag i honnören samt att inte få fel övning på backa där Nässla har satt sig varje gång den varit med på tävling tidigare.

Nässla gick banan jättefint och jag är verkligen jättenöjd med hur bra kontakt och fokus hon hade! Vi fick 13 poäng i avdrag, 10 för att hon snurrade åt fel håll på ett ställe (det var ingen otydlighet i det alls, hon lyssnade nog inte riktigt helt enkelt) och vält då hon bowlade lite med konen i sändande till kon. Den första missen bryr jag mig inte så mycket om, men nu måste jag verkligen få till det där med konen, för den har vi (precis som backandet) fått problem med på varje tävling. Så nu ska vi jobba på med det. Stora poängavdrag för lite skit men jag är så nöjd med att vi inte har några bris, nos eller sen! Såna småsaker känns för mig mycket mer retliga, speciellt med tanke på att vi haft en del genom alla banor. Dessutom uppfyllde vi båda målen inför tävlingen! 

Nu ska jag spana lite efter nya tävlingar så får vi se när nästa starten blir!  

Inga kommentarer: