tisdag 24 december 2013

Året som gick och året som kommer

Nu när året börjar närma sig sitt slut är det hög tid att se vilka mål vi hade och hur resten av året gick, samt vilka mål som är rimliga för 2014. 

För mig började 2013 med kaos i form av C-uppsatsen och renovering på samma gång. Hundmässigt hände inte så mycket förutom att jag höll kurser och utbildade mig själv till skrivare. Först den 1:a april fick Nässla visa framfötterna med att samla ihop 85 poäng på Bergslagens WT och vi förlorade då vår rätt att fortsätta starta i ÖKL. Kul men spännande! 

Strax efter detta fick Nässla kennelhosta och vi hamnade återigen i minskad hundaktivitet för Nässlas del, själv höll jag kurser och tillsammans med Bitte arrangerade vi även ett prov-prov och jag funkade på Vingåkersprovet i år igen. Lagom när vi fick komma igång startade vi på Södertäljes vårprov och tjofaderallan vad hon chockade mig genom att vägra trut! Maj blev nog den mest intensiva men samtidigt resultatmässigt sämsta månad prov och tävlingsmässigt då vi veckan efter startade på vilstpårsprov och senare även på rallytävlingar (som de i alla fall gick bra för oss) och lydnadstävlingar. Jag började jobba halvtid i Köping (och Nässla med mig) och i juni fortsatte vi att samla skrotresultat på lydnadstävlingar. Efter en underbar helg i Edsäng lugnade månaden ner sig lite. 

Juli var en fantastisk månad där jag började med semester, rallytävlingar både på hemmaplan och i skåne, Hundcampus och avslutningsvis flatfestivalen och premiären i Elitklass på C-prov med fantastiska 84 poäng! Augusti började med hundpassning (och konstaterande av att valp inte lockar) och fortsatte med final i Flatmästerskapet, en otrolig upplevelse! Vi gjorde vår andra start i NKL på B-prov som kändes katastrofal där på plats, deppade ihop lite men var snart igång igen. September var även det väldigt intensivt och ett mer lyckat vilstpårsprov och WT senare var det äntligen dags för spårkursen för Tobias, kul träning på Träskaten, ytterligare WT och äntligen ett förbaskat förstapris i viltspåret! November och December blev båda väldigt lugna igen förutom vår egna rallytävling här på hundarenan. 

De mål jag hade satt upp för 2013 var: 

Få diplom i mästarklass i rallyn. Något sm siktar vi inte på (i år), har inget behov att jaga mig igenom tävlingar för att få ihop kvalpoäng som ska räcka, tror inte ens vi får ihop tre starter innan kvaltiden är ute. Det gick ju bra! 


Få LP1. Känns inte som för mycket begärt när vi ändå har kunskaperna. Men det är lägsta prioritet, men å andra sidan lättare att hitta tävlingsdagar. Hehe, njae.. För mycket gåsskit och för laddad hund..

Starta två gånger på viltspår. Jajamen! Tre gånger tom! En nolla, 2:a och 1:a fick vi!

Bli tvingade upp i elitklass på c-prov. GÄRNA med poäng över 90 :) Det klarade vi, nu är det bara 90-poängaren som saknas, för jag räknar inte riktigt de 96 poäng vi fick på FM ;)

Och så *trumvirvel* VÅGA starta på B prov. Det här är vårt STORA mål för 2013 och jag har hittat ett prov (läs domare) som jag gärna startar på som jag har sikte på i vår. Frysen är full, så fort det går är träningen igång :) Vågade vi gjorde vi allt, resultaten är det sämre med.. 

Sen, om tid/ork finns skulle jag vilja låta Nässla genomgå ett mh så vi kan nosa in på brukset om vi skulle vilja det. Men där får vi se, för en sak är säker - 2013 ska INTE överbokas som det här året stundtals har blivit. Nä, det har det inte funnits prioriterad till för.. 

För 2014 har jag satt några mål också, det blir liksom lite roligare då. Detta ska jag försöka uppnå med min allra bästa hund:

Viltspår - Championat och starta minst två gånger på prov. Jag har också som ett eget mål att kunna spåra med henne i 2 km, med eller utan blod. 

B-prov - ett förstapris i NKL

C-prov - 90 poäng

Rallylydnad - Tävla med konskick utan att välta konen, inte få fel ö på backa eller honnören. 

Lydnad - LP1, ska det vara så svårt att våga för mig?

Övrigt - starta i Norge i valfri gren

Inga kommentarer: