torsdag 12 december 2013

Livet lunkar på..

Det blir inte mycket rapporter här då det är mest livet utanför hundfokus som sker. Men lite har vi gjort i tystnad, bland annat var vi uppe och spårade vid klubben i söndags och oj vad det gick! Jag la spåret när Nässla var kvar i bilen sen körde vi lite lydnad där emellan och man skulle ju kunna säga att det var inte den allra bästa uppladdningen.. 

Lydnaden var laddad, minst sagt. Hon var konstant på tårna och redo att sticka till skogs, men väldigt nyttigt för mig att få träna på det utan att något händer. Hon tycker också lydnaden är väldigt rolig så det känns trist att jag ska hindras över min totalfasa för platsliggningen, så jag kommer nog jobba lite med det under vintern nu. Jag testade klass två hopp över hinder (hund startar hos förare, hoppar över hindret, sätts på andra sidan och får sen hoppa tillbaka) och det var mycket underhållande att se hur hon löste det. Eftersom hon var så speedad över spåret lyssnade hon inte och det blev: Hopp över, sitt, när jag kommenderade hopp sprang hon runt hindret för att komma in till mig, halvvägs stannar hon själv upp, tittar på mig, tittar på hindret, tittar igen på mig, vänder, springer tillbaka och hoppar över åt rätt håll :-D Hon är ju bara för skön den här hunden!

När vi väl skulle gå spåret splittrades Nässla av lydnaden och spåret och när hon spårat några steg studsade hon tillbaka till min sida (när linan spändes) och jag fick känslan av att hon kände att hon var tvungen att hålla i sig (typ gå fot). Men sen började hon springa och det blev så hysteriskt så jag släppte linan och tänkte att hon löser väl det själv men icke då! Jag har aldrig sett henne springa så långt och så fort i skogen bort från mig och för första gången sen hon var valp och drog efter en hare trodde jag att hon skulle försvinna med risk att bli påkörd. Efter en hysteriinkallning fortsatte vi och hon kom in lite bättre i jobbet för att sen jobba riktigt fint. Slutet släppte jag henne på för att inte riskera att bli blind, gillar inte att spåra bland snår! Hon var i vilket fall mycket nöjd när hon hittade sin bästa kampisfläta :-)

Annars händer det inte så mycket här, försöker återuppta träning på promenader, något jag gjorde JÄMT när jag bodde i Eskilstuna, men här har jag tappat bort det. Vi förbereder helgens tävling bäst vi kan (alltså inte jag och Nässla som ett team utan Kungsörs BK) och det ska bli kul! Jag har varit på två julbord av helt olika karaktär (bra att jobba på två ställen!), den ena var en julshow med bra artister (men sunkig mat) och den andra var igår kväll på Berns Asiatiska, och inte en enda julsmak förutom bland desserterna. Men det var mycket gott och jag fick verkligen smak för sushi igen efter min skräckupplevelse jag hade med wasabi för några år sedan.. I morgon ska jag och Nässla till vetten innan jobbet, hon ska bli avmaskad och få sig ett pass för nästa vecka väntar lite hemliga äventyr ;-) 

Inga kommentarer: