söndag 2 juni 2013

Ytterligare skrot till handlingarna

Idag var det dags för veckas andra lydnadsprov. Briardklubben hade anordnat hela helgen med tävlingar, i fredags var jag där och skrev i rallyn men idag var det alltså dags för oss. Ganska bra förutsättningar jämfört med förra tävlingen - det var regnigt, direkt på morgonen och trygg miljö för mig. Dock var det på stranden (fast på gräsmattan, så ingen tror att vi gick prov i sanden) med vatten bredvid och på en väl använd gåsparkering för att säga så.. 

Började med att gå och bada Nässla, vill inte ta DEN risken. Kastade upp en boll på snöre i ett träd. Blev av med boll på snöre. Gick i högt vått gräs och blev alldeles dyngsur om fötterna. Drog starnummer fyra (av fem) och sen körde vi på. Även här hade de platsliggning efter lydnaden, ett upplägg som passar oss perfekt! 

Här är våra betyg: 
Platsläggande 0 ... Ingen kommentar av domaren. Sanningen: Skithund får en gåsbajs 10 cm framför nosen. Reser sig för att äta den. Matten kallar in med sin kropp och hunden har åtminstone vett att gå till föraren i det läget. 
Tandvisning 10
Linförighet 5 Hoppar, nosar, sitter ej, håller inte positionen, hoppar i språng. (Jag säger inte emot. Skulle inte ens gett mig en femma). 
Läggande 10
Inkallande 7,5 Lägger sig före kommando, avslut (hon la sig när jag gick)
Ställande 9 Ngt steg
Apportering 8 Ändrar position, bra gripande (ställer sig men står helt still)
Hopp över hinder 7 Slår i, hoppar mot förare (ja det var lite attackvarning där)
Helhetsintryck 9 Trevligt ekipage

Nu ska vesslan få vila ett tag, jag likaså. Nästa tävling är först om en månad och det räcker gott och väl för oss, nu kommer vi träna apportering ett tag och bara ta det lugnt. Visst, man kan ta en lärdom och miljöträna till förbannelse, men ärligt talat så skiter jag i det. Hur kul är det, och för mig ska det vara kul att hålla på men ska jag bara gnata "inte äta skit" så är det rätt menlöst för min del. 

Men hörrni - känslan var ju bra i alla fall ;-)

Inga kommentarer: