lördag 2 januari 2010

Lite apportering i snön

Som synes så hade vi ju rätt tråkigt igår och även Nässla visade hur undernärd hon var på apportering genom att ta sig in i väskan och hämta ut några dummysar. När jag kastade iväg en inne så blev hon som galen och då bestämde jag mig för att ta ut henne idag så hon skulle få träna lite på riktigt. Visst vi har ju kört lite med dummysar (men inte alls mycket) men det har ju varit mest andra övningar, inte själva letandet och springandet med den. Så idag åkte vi med husse och gjorde ett sök i snön. Avslutade med lite "håll dig" träning men det gick inte så bra med husse. Nässla tyckte att hon lika gärna kunde stå i fotposition hos honom.. Aja, nu är hon nog nöjd iaf!

Vi har föresten kört lite fotgående inomhus, på den lilla ytan vi kunnat. Började med att gå mot en skål med tråkigt godis i, för att sedan göra det godare och godare, och själv ha min belöning till henne externt. Sen avslutade vi med att gå mot husse som fick hålla i hundmatsburken. Det gick väldigt bra faktiskt, när hon gick fot fint med mig så klickade jag så fick hon varsågod att gå fram till husse och bli belönad. Lite så det kommer att fungera på jaktprov, hon vill åt det som finns framför oss (jobb) men får det genom att gå fint. Ska bara komma på ett sätt att träna vidare på denna så det blir lite svårare (och att husse ändå kan hjälpa till).

Inga kommentarer: