lördag 19 februari 2022

Lydnadssatsning

I söndags när jag var på vår träning i hundhallen frågade mina träningskompisar (tillika arrangörer av lydnadstävling i klubben) varför jag inte hade anmält till lydnadstävlingen vi har 6 mars. Jag svarade att jag ska träna apportering den dagen (har hyrt mark hos Sofia på Heart of Gold som flyttat till Enköping). Då undrade om de om vi verkligen skulle träna när det var mörkt ute, för tydligen ska de arrangera en kvällstävling, trots att det är en söndag. Det ska vi ju givetvis inte, så Lena sa att hon skulle lägga in en efteranmälan på mig. Jahopp, det var bara att åka hem och läsa vad som ingår i startklassen. Detta ingår och här ligger vi till utan träning: 

  • Fritt följ - det kan vi hyfsat, träna mer på spring
  • Inkallning - det kan vi, behöver stärka upp signalen och ingången (hon buffar på handen)
  • Sitt under marsch - borde inte vara några konstigheter
  • Apportering - behöver träna på ingång med apportbock i mun. Det har vi gjort men slutat träna.
  • Fjärrdirigering - kan läggandet men tjuvar uppsitt
  • Hopp över hinder - tjuvar gärna och buffar på handen vid ingång
Jag vet att jag framstår som helt korkad som anmäler mig till såna här saker (fast nu var det ju faktiskt inte jag som anmälde mig själv..) men det är skillnad när det är på hemmaplan. Och ehum, när vi ändå är igång på dumheter, vi har också anmält oss till FS klass 1 i mars på hemmaplan. Så nu blir det hårdträning lydnad i några veckor och efter det övergång till FS full fräs. Har jag sagt att jag dessutom tänkte komma ut och starta på jaktprov i VÅR? 

Inga kommentarer: