onsdag 12 maj 2021

Spår, promenadträning och löp

Tog semester i veckan då det ändå bara var två planerade dagar för mig på kontoret. Lyckost mig som dessutom fick så varmt väder och därmed orkade ut på en längre tur som även innebar spår! 

Spåret la jag först, det blev ca 550 meter med lite klurigheter. Dels längs en väg, sedan en tokvinkel och en loop. La godis i några tajta vinklar också för att få ner tempot. 

När spåret skulle ligga åkte jag och tog en träningspromenad. Tränade mycket fot men tyckte hon var lite ”skraj”, typ kolla sig över axeln hela tiden. Tänkte att hon är kanske miljökänslig och behöver bli mer trygg, noterade det iaf mentalt. Sedan la jag ut dirigering utan rakt spår men så hon såg, vände mig om och kastade en markering som hon fick hämta för att sedan vända om och dirigera. Första markeringen så lämnade hon bara av sen stack hon iväg för att ta dirigeringen på egen hand, men eftersom vi flyttat lite på oss så hittade hon den inte före mig, så vi gjorde om och jag fångade henne mentalt redan när hon tagit markeringen nästa gång. Dirigeringarna blev jättebra iaf! 
Vidare så gick vi till det sökområdet vi tränade på nyårsafton, för att hitta Pernillas dummy, men den hittade jag inte (Sirap engagerade sig inte i letandet). Då gick vi tillbaka och Sirap började med fasoner som att sätta sig och inte komma in. Jag orkar inte. 
Gå du, jag ligger bra här.. 

Kopplade henne och gick blandat lös och kopplad, tänker att även det är bra träning. Sen åkte vi till spårområdet och det gick riktigt bra! Förutom vid vägen, där gick det inte alls att spåra. Konstigt att hon tycker det då hon 1. Spårar jämt på asfalten hemma, 2. Inte är så rutinerad på spår att hon borde skapat sig den bilden. Aja, de andra svårigheterna märktes inte ens. Så glad över att hon tog loopen utan några som helst problem. 

Vid mål låg en burk med mat men hon orkade inte äta. La sig och hässjade bara, så vi tog oss till bilen för vatten och hemfärd. Nu hade jag iaf en nöjd hund för dagens jobb (för mig, semester för egenföretagare innebär ju bara att jag inte åker till min arbetsplats). 

Hemma pratade jag med Tess i telefon och nämnde det om att hon verkade rädd i skogen och att jag nog inte märkt det med andra för hennes lust att jobba är större. Då frågade hon om det inte bara kunde bero på att hon är på g in i löp, och jo, det skulle nog stämma baserat på att hon också börjat lägga sig och tugga på dummys istället för att komma in, det gjorde hon inför förra löpet. Orkar liksom inte jobba. Sen under tiden vi pratar går jag igenom Siraps kropp, klipper klorna mm (vi pratar länge i telefon, tack och lov för handsfree) och då ser jag en liten liten sårskorpa på vulvan. Tittar noggrannare och jo, visst är det lite blod där i. Så då fick vissa saker en förklaring. Sen hur det ska gå på söndagens prov blir intressant, men lika bra vi visar oss från vår värsta sida så kommer vi briljera i höst =P

Inga kommentarer: