fredag 2 oktober 2020

KM på klubben


Förra veckan hade vi KM på klubben och detta var den bana jag ritade. Egentligen skulle vi haft en extern domare så även vi kunnat starta, men den bokade hade fått besked från sin läkare att undvika sånt här så jag tog det. Istället busade jag med klubbmedlemmarna och hittade på lite nya moment. Blåbärens första påhitt var en lydnadsruta som stod uppställd där de fick kliva in och ta en belöningspaus. De andra fick kasta dummys (3 st) i en hink. En var ganska stor så om man träffade fel välte hinken och det gällde alltså att vara taktisk. Givetvis fick man pluspoäng om man träffade! Sedan var det plankan, som helt klart var det roligaste momentet. Hundarna fick kliva upp på en plattform (mina), två på höjd och två på längd, samtidigt som föraren gick balans på en planka på marken parallellt. De kunde inte ramla då de var max 1 cm ovan mark, det var nog mest konceptet att behöva hålla koll på fötterna och en hund samtidigt! Här tog buset slut för nybörjarna och blåbären, men de i högre klasser fick även bära två kassar i varsin hand genom slalomet. Jag hade velat ha en kick-bike men tyvärr känner jag inga i den åldersgruppen, plus att det känns lite risky. För förarna alltså. 

Det blev en lättsam kväll, precis som det ska vara. Bara duktiga ekipage och det var kul att se hur de rutinerade mästarklass-ekipagen tappade det lite i bus-skyltarna. Det var ju ingen överraskning då de ändå banvandrade först, men jag upplevde dem ändå rätt spända på just de skyltarna. Jag tror det är ett väldigt bra koncept att låta andra (gärna någon som inte ens håller på med sporten) lägga in saker när man tränar, bara för att vara förberedd på att vara oförberedd!

Inga kommentarer: