tisdag 11 augusti 2015

Spånkorgscupen 2015

Spånkorg undrar ni? Ja det gjorde jag med, men efter någon dag förstod jag varför, det kommer nedan. Men spånkorgscupen är alltså en cup i viltspår som SSRK Dalarna arrangerar (ett av flera, de är flitiga viltspårare i det landskapet!). Jag och Nässla passade på att ta en liten minisemester med hyrd stuga på camping, och efter det oväntade besöket var det väl behövt med lite vila kan jag säga.
På vägen upp stannade vi för lite rastning och bad..

Tills jag såg de här äckliga asen! Usch och fy, tre stycken huggormar - BLÄÄ!!
4 timmars bilfärd senare var jag framme på Våmåbadets camping, ett mysigt ställe.
Från campingen
Fredag eftermiddag blev det en middagsdejt med Madde och Teddy och koll av omgivningarna. En liten promenad och bad för hundarna och sen var det inte mycket ork kvar, så det blev lite vila. På lördagen skulle vi inte ha samling förrän efter lunch så jag och Nässla passade på att gå en längre runda med skattjakt på morgonen, först kring campingen och sedan inne i Mora.
Vid campingen

En kvarn fanns i närheten, som gjort för en skatt!

Fina omgivningar

Vid infarten fanns det en egen liten by.. Eller vad det nu var..

Lite längre bort hittade jag anledningen till namnet på cupen - det är här man sitter och flätar korgar!

Ser ni den läckra husbilen bakom? Ett litet trehjuligt fordon med säng och tält, hela vägen från Tyskland.
Efter lunchen begav vi oss till samlingsplatsen som var 5 minuter från campingen och då var det dags för ett ÖKL spår. Åkte, väntade på vår tur och gick, Nässla gjorde ett jättefint jobb. Det var ett väldigt lärorikt spår för mig då saker hände och jag kunde analysera hur hon jobbade när det blev en vinkel som hon tappade bort sig i. Efter spåret var det bara att åka hem och då blev det busapportera med Teddy, det var ju ändå Nässlas 7-årsdag! (och vi hade katalognummer 7 och fick gå spår 7!)
Busigt i vattnet
In till Orsa för lite middag och sedan gick jag och la mig i stugan redan kl 19. Visst, jag sov inte, men hade en tjock och bra bok att roa mig med. Det visade sig sen att de flesta på campingen hade däckat innan 22 så det var inte bara jag då.. Upp i ottan för nästa lottdragning och då fick vi gå ett av de senare spåren.
Förutsättningen
Vi var sist till vårt spår i vår grupp av tre så det blev en del väntan. Väl på plats var det bara att köra och det började med att Nässla tog spåret jättebra! Tyvärr visade det sig att hon bakspårade :/ Sen tog hon spåret igen åt rätt håll, stördes inte av den tidigare hunden som varit där och jobbade sig upp till den första spetsvinkeln där det blev mycket snurrande. Kanske inte så konstigt då det var på kalhygge och det var varmt. Snart kom hon fram till första legan där även jag kunde markera då hon visade den tydligt och jag såg massa päls. Hon tuffade vidare och sen hände något. Hon skulle bara luftvittra - hela tiden! Jag anade att hon inte gick på spåret, men eftersom dessa typer kan hitta på vad som helst när det kommer till de här plojspåren så vågade jag inte heller hålla emot. Så det gick långsamt och tveksamt hela vägen fram till första skottet. Då blev det istället överdrivet åt andra hållet och jag tror inte ens hon kopplade på nosen när hon kutade fram efter det. Skippade kanelbullen i hörnet och vips var vi redan vid nästa skottplats, där man även skulle sitta still i två minuter efter skottet. Det gick bra och sen sprang hon raka vägen till skottplatsen och hittade sin lilla älg.. Jag tyckte mest hon haft tur som hittat rätt och det var nog domaren på också.. Så det var inte med några förhoppningar om några under jag åkte tillbaka till prisutdelningen.
Kartan över spåret (som vi givetvis inte såg innan)

Under prisutdelningen

Poängen från de två spåren, vi hade startnr 7.
Som ni ser blev det inget höjdarresultat, men så kan det gå. Den hunden som gick bäst på söndagen fick "bara" en tvåa under lördagen så det är inte givet hur det ska gå! Vi slutade denna gång på plats 14 av 17 startande, men vi tar revansch nästa gång.

På lördagen fick vi ett förstapris, det 7:e förstapriset i raden (eller 8:e om man även räknar in det norska spåret) :)
Ett litet stopp på vägen hem i skogarna utanför Ludvika. Så mysigt i skogarna i Dalarna så jag vill ha sommarstuga där!
Nu dröjer det en månad till nästa spårprov, bara ett vanligt öppen, men det ska bli så kul! Det är verkligen trevligt på dessa prov och ni som bara går rörliga missar ju helt klart något!