lördag 5 juni 2010

Bollvallning

Idag var Susann från Dogspirit i Täby här och drillade mig och tre hundägare samt våra hundar i bollvallning. Det var en dagskurs på 6 timmar, så man kan ju inte förvänta sig att vi kom hur långt som helst, men vi fick ändå goda kunskaper i hur vi kunde jobba vidare.

De som var med på kursen var Mea med sin korthårscollie Harry, Lisette med Landseer Babyboy och Veronica med sin Grandis Bosse (som tyvärr var halt för dagen). För att inte glömma mig och Nässla då.

Vi fick veta lite historia, tävlingsregler och förberedande teori, sen var det dags att träna. Det var targetträning i flera olika former (ligga på musmatta, dutta med nos på post-it lapp, dutta på target till höger/vänster) och vi fick även leka med bollarna.

Jag tycker det gick bra, hundarna orkade ju så klart inte så mycket hela tiden, men det är ju trevligt att fika med ;) Nässla var nog den som hade mest go, vi körde på ganska mycket. Förutom att själva träningen gick bra så passade jag också på att träna Nässla emellanåt lös. Det gick nästan jättebra, förutom det sista hon gjorde var att få ett flattefnatt och flirta med både Babyboy och Bosse :/ Pinsamt värre, men jag är ändå nöjd med hur mycket hon ändå kunde jobba med mig lös trots att de andra hundarna emellanåt faktiskt satt helt runt oss. DET är viktig träning för oss båda.
Äsch, jag vet inte hur mycket jag svamlar nu, det är inte bara för hunden det är ansträngande att träna så här intensivt..
Nässla ligger på musmattan..
*Klick*

Inga kommentarer: