måndag 3 augusti 2009

Böcker om jaktträning

Jag har nu i dagarna läst ut två böcker som handlat om jaktträning med hund. Den första var Lydiga Jakthundar av Erik Wilsson, utgiven av Jägareförlaget. Jag är skeptisk mot Wilsson då jag läst böcker av honom tidigare, utan att bli nämnvärt imponerad, men jag tänkte att det finns nog ändå en del att lära, boken verkade lättläst och informativ när jag öppnade den på biblan.
Tyvärr måste jag säga att den var dålig. Dressyren som boken tog upp var med metoder som förvånar mig att de hamnar i tryck på 2000-talet. Bland annat så skulle man lära hunden att ligga med ett hastigt ryck i kopplet ned mot marken. All inlärning skulle ske mer eller mindre med koppelryck, och jag kan känna att med dagens forskning som finns i inlärning så är det väldigt omodernt och dumt.
Ett annat tips för att göra träningen lustfylld för hunden var att man skulle låta den vara i hundgård några timmar innan träning, eftersom det då blir trevligt för hunden att komma ut och bli tränad och få krav.. Bara en sån sak.. Själv så kan jag få min hund att jobba med mig utan att låsa in den först.

Sen fortsatte jag med Retrievern som apportör av Lena Bratsberg-Karlsson och Memea Mohlin, utgiven på ICA bokförlag.
Den var ju betydligt bättre, även om det finns en del nyp i boken. Eftersom den är inriktad just på retrieverjakten så är den mer omfattande på de saker den tar upp, och det finns många bra tips på olika övningar man kan göra. Jag ska helt klart skriva upp en del sådana innan jag lämnar tillbaka boken till biblan så det finns en hel del att lära i boken. Tyvärr så har den som jag skrev en del korrigeringar, och vissa saker kan vara lummiga. Tex så om man får vissa problem så ska man träna på ledarskapet och vad innebär det egentligen? Att hunden inte får hoppa ut ur bilen innan ok? Eller att jag ska ta tag i hunden när den gör fel? Ledarskap är ett så pass brett begrepp med många tolkningar och jag tycker det är synd att använda det som ett konkret tips för att rätta till ett problem. Men i vilket fall, det fanns ändå en hel del russin att plocka ur boken, även om jag inte gillar vissa saker.

Inga kommentarer: