söndag 11 oktober 2015

Premiär i domarskorna

Igår hade jag min premiär som domare på riktigt när jag var på Eskilstuna HundDressyrKlubb EHDK och dömde en bana i avancerad klass. Jag kände mig verkligen taggad att äntligen få sätta igång och se hur det kändes! 
Hela 54% blev godkända vilket är ovanligt högt i klassen, vinnaren fick 97 poäng, två poängs avdrag på banan och ett poäng i honnören. Det var en rätt enkel bana och de kombinationer jag tänkte skulle vara lite svåra var: snurr innan backa, att hunden måste hinna komma in ordentligt för att det inte ska bli snett, att fånga upp hunden efter hindret och göra 270 grader mot hunden och sedan 1-2-3 steg sitt på höger sida, här skulle de få visa om hunden visste vad man skulle göra på höger sida. Det som de tävlande mest föll på var ofokus i början så det var många bris på skylt 2, många hundar som inte kunde göra en utåtsnurr i helt om båda från varandra och när det gällde backa så fanns det några riktigt snygga och många som inte kunde det alls just då. 

Det var riktigt skönt att komma igång och redan nästa helg får jag möjligheten igen på Tyresö BK då jag dömer både NKL och FKL. 

Inga kommentarer: