onsdag 20 november 2013

Dirigeringsträning

Kom just in efter ett väldigt lyckat dirigeringspass. Lyckan över att ha ett enormt fält med diken, träd och lagom högt gräs precis utanför huset är stor! Trots att Nässla är rutinerad får hon oftast se när jag lägger ut, jag tror på att nöta in raka linjer i ryggmärgen och därmed slippa få skrot där hon springer rörigt eller inte rakt. Däremot ser jag ändå till att träna något mer än raka linjer, idag fick jag igenom lite olika saker. 

Första dirigeringen var rakt ut mot en dummy, men strax innan blåste jag stopp och skickade henne till vänster (där det låg en som hon sett). Nästa skick fick hon springa rakt ut på (också en tanke jag har, jag vill alltid avsluta med raka skick långt ut, så förväntan inte är att stanna) och hämta den. 

Efter dessa la jag ut en vid en risdunge som är på bilden nedan. Inte den man ser utan längre upp vid den blåa skylten mitt i bilden (tror inte man ser att den är blå, men om ni ser två stolpar, där är den).
Traskade en bra bit, runt diket och skickade från den plats bilden är tagen, dvs först över ett stort dike (som dessutom hade massa huggna träd i) och sedan nästan 200 meter (enligt RunKeeper). 
Nässla är med på bilden också, på väg ut på en 200 meter lång dirigering!
Efter det här var jag ganska nöjd, så snygg, rak och snabb linje! Men jag ville också träna lite signaler så hon fick ett dolt närsök och sedan la jag ut en dummy som hon såg, gick iväg, skickade och när hon var nära blåste jag stopp, belönade stoppet med kastad dummy. Skickade igen, blåste stopp och skickade sedan på "ut" vilket hon tog bra. Detta gör jag sällan, stopp för  mig tycker jag bör följas av en riktningsändring mot den som hunden höll på med (varför skulle jag annars blåsa stopp), men ibland måste man även prova det. 

Avslutade med ett kort skick över diket där jag lagt ut på andra sidan utan att hon såg, kastade en markering hitom diket som hon fick hämta först, dvs hon skulle på dirigeringen både genom markeringsområdet och över diket.  

1 kommentar:

Erica sa...

Roligt att läsa om er träning, jag ska bläddra bak lite i arkivet och samla tips tänkte jag =)