lördag 3 oktober 2009

Kast med liten skata

Ibland när man tränar hund så får man stå ut med lite mindre trevliga saker, som tex att kasta skata inne.. När vi har provat apportering av vilt ute så har har hon på sista tiden sträckt upp svansen, flinat åt oss och sagt "Ni kan inte ta miiiiig!!" så nu blir det hårdträning inne!
Inne kan vi träna i lugn och ro, och jag kan använda bättre belöningar, hon har ingenstans att dra och jag kan slappna av, vilket är viktigt för mig om jag ska kunna lära Nässla vad jag vill.

Vi har också lite problem med att Nässla inte håller det hon bär i munnen utan slänger runt det, så det tränar vi också.
Första kriteriet är att hon ska ge det till mig oavsett, nästa är att bära det lugnt och fint.

Inne har det gått riktigt bra, och jag tänker nog befästa det mer innan jag provar mer seriöst ute.

Inga kommentarer: