onsdag 10 april 2013

Utvärdering

Vi har ju tränat ett vilt om dagen (minst - men med undantag för två dagar då tiden runnit iväg) ett tag nu och det är dags att utvärdera träningen. Kommer vi någonstans egentligen? Ärligt talat, det känns inte som det. Idag var jag ute med Nässla, hade lagt två vilt i skogen innan jag hämtade henne. Gick ett varv men blev själv irriterad då hon inte var med mig för fem öre. Gick hem utan att hon fick apportera och tänkte om. Vad kan jag prova för att få henne mer alert till mig, som hon var i höstas? 

Tog med mig boll på snöre och visst gick hon bättre, men i lukternas kärna tappade jag ändå bort henne lite. Inte till en annan värld, bara till grannen.. Men ändå.. Börjar tvivla på att vi ska få till det här på en månad, men samtidigt blir det ju ingen förbättring om jag inte gör något alls. Känns ju inte som att man ska behöva lägga ut ett sök på fem vilt innan start för att ha en hund med lämplig energinivå direkt. 

Jag har inte jättebra plan på hur jag ska fortsätta nu, men jag antar att jag kan prova lägga i de olika klövarna jag har, de är roligare att jobba mot då de triggar mer på henne och vi kan kampa och ha kul med dem. Har både älg, vildsvin och rådjur så variation finns. I morgon ska jag försöka få med mig husse som skytt (gå med bollkastare), det lär vara jäkligt svårt bara det. Alltså det svåra är att:
  1. få med husse
  2. få nässla att gå fot
  3. få husse att inte bli irriterad för att nässla inte går fot 
Jeje.. Någon med ett universaltips? Mottages tacksamt!

Inga kommentarer: