lördag 20 april 2013

Att inte sysselsättas = problem?

I de flesta fall när jag gör en utredning på en problemhund kommer det in någon form av aktivering för familjen och hunden. Helst vill jag att de spårar eller gör någon annan form av nosaktivering, men jobba behöver hundarna - även om problemet gäller rädsla eller utfall. Det kan kännas lite konstigt att som hundägare få de här råden, varför ska vi ut och spåra när hunden gör utfall i stan? Men det har fler effekter - dels bygger man på relationen (aldrig fel!), dels höjer man hundens självförtroende (bra med osäkra hundar!) och sen är det ju så att en trött hund har inte samma energi att lägga på att bitcha sig. 

Nu har jag blivit påmind om det här för egen del (vilket är bra, då påminns jag om varför jag råder hundägarna till det själv) då Nässla har börjat bete sig. När vi flyttade in skällde hon på folk som gick förbi, både när hon var inne eller ute. Då hade vi inte särskilt mycket tid för Nässla utan det handlade mest om att komma i ordning här hemma. Sen kom det vanliga livet med massa träning för oss och ja, utan att jag tänkt på det försvann problemet. Nu är hon då alltså sjuk och får inte träna, vad händer om inte att hon börjar gapa igen? Jeje, jag känner inget större tvivel på att det kommer att ordna upp sig om en vecka då Nässla får börja härja igen. Hon har varit nästan hostfri de senaste dagarna och det senaste dygnet till 100% så nu kan vi börja träna lite själva på "inte springa fram eller tappa bort matte bara för att det doftar lite viltdoft i skogen" (dvs fot) då det är ändå hyfsat sansad övning. På fredag har hon varit frisk en vecka (om inget bakslag kommer) och då kommer jag att låta henne leva normalt igen men andra hundar osv. 

Även om Nässla inte aktiveras så gäller det inte matte, idag var det kursstart på både spårkurs och tävlingskursen med lite efterföljande bokföring på uppdrag. I morgon skulle vi startat på WT i Fjällnora men givetvis ställde vi in pga kennelhostan. Detta innebär en HELT ledig dag, jag hoppas solen kommer även då!

Inga kommentarer: