måndag 15 april 2013

Retrieverkurs och jaktprov

Helgen började ju inte helt fantastiskt.. regn, regn och mer regn inför årets första kursstart utomhus och visningshunden var sjuk. I normala fall brukar jag inte ha visningshund, men då det inte var en enda retriever på retrieverkursen (!) ville jag gärna visa vad jag pratade om. Men, en hostande hund har inget bland folk och fä att göra så jag fick vara så pedagogisk jag bara kunde. Här är det inte som en vanlig apporteringskurs där man kastar lite dummysar hej vilt, nej här var fokus på att mattar skulle tänka ut och arbeta med sina egna signaler och kroppar. Svårt sa de, men det gäller att vara grundlig ;) Och trots regnet (och brist på retrievers) blev det en mycket trevlig kursstart! Innan hemfärd blev det en sväng till biblan så det finns att göra när hunden behöver vila. 

Söndagen var jag ju inte sysslolös på, då jag och Bitte hade vårt inofficiella "prov-prov". Jag var väldigt orolig över hur vi skulle kunna få bilarna till provplatsen då det var MYCKET snö när vi planerade provet (inte i skogen, bara på vägen). I fredags var jag där och rekade och det slutade med att vi satt fast. Ordentligt. Vi fick ringa någon om man säger så.. I vilket fall, det fanns ju inte på kartan att vi skulle låta deltagarna åka upp på den vägen så i sista stund blev det till att planera om allt på ett nytt ställe närmare den torra vägen. Lite strul på morgonen och bara en funktionär gjorde mig lite stressad där direkt, men så fort första start drog igång så flöt verkligen allt enligt planerna! (För oss, ekipagen får yttra sig själva). GULD till vår tappre (och dessutom förkylde) funkis som gjorde ALLT!! Utan henne (Cicci) hade det varit katastrof men hon slet utan att gnälla <3 div="" nbsp="">

Det blev en mycket trevlig och lyckad dag och jag hoppas vi får en chans till att göra om det inför nästa provstartssäsong. Kul att få se olika hundar och förare och förhoppningsvis kunna ge råd som kan hjälpa dem på vägen till den där jaktprovsstarten. Och just ja, vi hade dessutom tur med vädret!

Inga kommentarer: