fredag 12 april 2013

Utvärdering 2.0

La om träningen lite efter att jag gjorde förra utvärderingen. Har väl bara kört tre pass sedan dess, men idag kändes det som att det blev lite framsteg. Igår drog jag truten längs backen där jag gick för att verkligen dofta in vägen men använde lek som belöning. Hon taggar mycket mot mig när jag börjar med lek, men snart blir hon ganska slut i pallet av det. Antar att det inte är leken i sig, men det ger en möjlighet att fräsa ur som hon har behov av när hon blir frustrerad av att inte få springa fram på en gång. Vid ett tillfälle tappade jag dock henne rätt rejält, när hon väl fick ner nosen i spåret. Då kör jag min vanliga felmarkering vilket är att jag "ojojojoj!" springer åt andra hållet och då kom hon och ansträngde sig något mer nästa gång. 

Då truten behövde gå i pension och inget annat fanns upptinat idag (ska bli av det mesta till jaktprovet på söndag) tog jag två klövar idag (vildsvin och älg) som jag drog och la och gjorde "hinderbana" av (ni som läste förra året vet mina övningar) och då kändes det som att det verkligen kopplade på ett annat sätt. Well, det funkade ju förra året, varför skulle det inte göra det i år.. Ibland är min logiska förmåga kvar på jobbet tror jag. Ska fortsätta på det här spåret, tror det är rätt väg. Blir inget spring av saken då, bara lugnt fotgående med lek vid varje delmål. 

När man har fått en klöv från ett vildsvin har min svans en tendens att bli väääldigt hög. Ville helst inte ens komma in till matte med den, men matte är ju ändå min matte så till slut ville jag ändå vara ganska nära henne.

Nu är det bara att vi jobbar vidare på det här konceptet och ser var vi hamnar om några dagar. Vilket slit för lite fotgående!

Inga kommentarer: