måndag 1 april 2013

PåskWT hos Frk Bergslagen

Då var det dags för mig och min rakpälsade hämtare att starta på årets första WT. Lite lagom otränade då vilt legat i fokus för oss, men jag såg det som en bra träning och koll på var vi befinner oss. Pga för mycket snö fick de byta provplats, men jag tycker det var ganska mycket snö ändå.. Här kommer en liten genomgång av provet, station för station i den ordning som jag genomförde det.

Ruta 4.
Fotgående i skogen, ca 6 meter, dubbelmarkering med en kastare och kvackande.
Fotgåendet var uruselt och hon gick inte med mig. Förvånande nog klockade hon markeringarna totalt! Det brukar vara vår akilleshäl och inte ens på träning har vi fått till en bra dubbelmarkering direkt så den biten är jag jättenöjd med. 17 p.

Ruta 5.
Fotgående på skare på fält, ca 60 meter, vinkla in mot skog, enkelmarkering, vänta tills domaren klappar på axel innan skick. Kastet var inne i skogen så det blev terrängbyte.
Även här fortsatte det skitkassa fotgåendet och jag kände inte alls igen henne. När vi satt på plats började hon nosa och hon var inte alls hos mig. Spikade dock markeringen. 16 p.




Ruta 1. 
Fotgående ca 7 meter till utgångsplats för dirigering. Snett framför till vänster fanns en ö på fältet för NKL (där apporter låg och störde) och ÖKL´s dirigering låg längs med ett dike. Nedan finns en bild på hur det såg ut, där man ser någon var utgångspositionen och man ser en liten sträng som var diket. 
Nässla sprang och hamnade på höger sida om diket och jag väntade tills hon var jäms med innan jag stoppade och vinklade henne. Hon drog sig lite inåt då men jag stoppade och fick ut henne på signal när hon låg rakt på diket och då tog hon den. Stöttade lite extra för säkerhets skull med några Ja! ut på vägen. Fotgåendet var perfekt, men då hade jag skärpt till mig lite. Kom på att använda vår vanliga rutin med att säga "Ska vi jobba" och var själv mycket mer avslappnad. 16 p. 


Ruta 2.
Fotgående ca 15 meter, enkelmarkering med skott som kastades ganska lågt, också med terrängbyte.
Fint fotgående, klockar markeringen. 20p.

Ruta 3.
Det här verkade vara den svåra rutan för dagen,  och av NKL som var före mig såg jag bara en av sex som tog hem den som den skulle (bara ett dolt linjetag). Fotgående ca 25 meter, en markering med kvack kastas och hunden ska skickas till ett dolt område (där dummyn låg i ett dike) innan den får ta markeringen. Bilden nedan visar området, kanske lite svårt att se, men det står en typ där mitt på, sen finns det två enbuskpar till höger om honom. Han kastade strax till vänster om sig och man skulle skicka till den buske som låg längst bort först. (I elitklass kastades markeringen till den andra enbusken som ligger bredvid det dolda området). Ska tillägga att skicket skedde från bildens nedre vänstra hörn så hunden fick passera markeringsområdet lite mer än vad som framgår på bilden.
Nässla gick fot fint (nu känner jag igen henne!), tittar på markeringen, är med mig när jag riktar om, springer ut mot utpekat område men hamnar lite snett (det gick några till höger sida så jag tror hon tog lite sikte mot dem). Även här väntade jag tills hon var jämt upp med busken innan jag stoppade och riktade om. När hon riktats i sidled sprang hon rakt på. Spikade sen markeringen. 16 p.


Inga poäng avslöjades vid någon station (inte en kommentar någonstans faktiskt, men jag vet ju var vi brast) men jag tänkte att över 80 borde vi åtminstone hamna och innan hade jag som mål att fem i topp borde vi kunna prestera. Kanske skulle vi tom kunna knipa en pallplats? Men snopet när de ropade upp trean som hade hela 87p, nää, där hamnade vi inte idag, vi hamnade på fjärde plats ;) Men jag är så nöjd, det är ju det högsta resultat vi någonstin fått. Lite onödigt att förlora så mycket poäng på slarviga fotgåenden så det ska vi helt klart träna på! Jag vet inte om fotgåendet var så för att det var de första stationerna (det var inte något problem förra säsongen) eller för att jag själv var mycket mer spänd och glömde ge mitt vanliga "Nu ska vi jobba"-kommando. Jag tror att det var att vid de två första stationerna var det manliga domare, och vid den tredje när jag skärpte till mig var det en av tjejerna som ordnade sektionskampen, och då kände jag mig mycket mer avslappnad och kunde jobba mer glatt med Nässla. I vilket fall, ska jobba på det här, så det inte händer igen, oavsett om jag glömmer vara glad eller inte ;) Dagens guldkorn är ju helt klart alla spikade markeringar - det trodde jag inte om vesslan!

Inga kommentarer: