lördag 20 augusti 2011

Vi tragglar på

Ingen tid för att låta momenten ligga på hyllan nu när det bara är en vecka kvar (huh!). Nu har vi ju gått över till att handskas med två saker: vattenpassionen och fotgåendet. Vilt tar jag fram i början av nästa vecka, resten kan jag tycka att hon kan.

Fotgående Tappra husse som går med ut i spöregnet för att hjälpa mig att träna. Så här är det: han gillar egentligen inte ens att vara med och träna (gå promenader gör han snällt med Nässla, men träningen roar honom inte så värst). Att jag får med honom dagligen på bara det är en sensation tycker jag. Vad det gäller regn så avskyr han det, han utför inte ens sin egen hobby (cykling) om det finns risk för regn. Han äger inte ett par stövlar och knappt en regnjacka. Men han ställer upp och det är jag hjärtligt glad över!

Vi gick upp i en närliggande skog och tränade, det går bättre på så sätt att hon snabbt kommer tillbaka till min sida när hon kommer bort, men fortfarande är det mycket ofokuserat. Husse försöker övertyga mig om att vi har gjort stora framsteg, jag får lita på honom. Sen tränade vi på att hon bara ska sitta still när jag och husse ger varandra dummysar, hälsar osv. En liten detalj som jag slarvat mycket med men som husse tog initiativ till att vi var tvugna att träna (WOW!).

Som sagt, vi tragglar vidare senare idag.

Vatten Tog en chansning i morse och åkte kl 6 (blev bryskt väckt alldelels för tidigt men hatar att somna om) till ett badställe. Med chansning menar jag att jag brukar sällan träna innan frukost och direkt när jag vaknat för då är jag inte lika munter som jag brukar.. Men det gick bra!! Eftersom hon kissade innan hon hoppade in i bilen fick hon gå fot från bilen hela vägen fram till platsen, ca 600 meter. Jag har ju kört nu på att jag inte belönat med annat än jobb när hon går fot, men jag tänkte att det kan inte skada att jag förstärker det ytterligare nu i veckan, så jag belönade gott för riktigt bra fotgående, som jag hade nästan hela vägen fram.
Framme vid vattnet så vände vi oss bort och jag kastade en leksak åt andra hållet och sa varsågod. Hon tog den och kom in och lekte med mig (  nu inser jag vad bra det är att jag lärt Nässla att leka med mig med allt..). Jag tog den efter lite lek och sa hopp och lek, hon hoppade några steg framför mig och  sen kom hon tillbaka för att leka mer. Så gjorde vi några gånger, jag vände upp mot vattnet och verkligen tyckte hon skulle ditåt men hon tog ett studs och vände sig om. Det är helt otroligt! Till sist sa jag "hopp i då" varpå hon sprang mot vattnet, men jag såg att det inte var helhjärtat så jag blåste stoppsignal en meter innan och hon vände sig om :) Då fick hon leksaken igen och jag bestämde mig för att testa köra en markering i vattnet istället. Kastade i en boll, hon satt stadigare än stadigast och hoppade i på kommando och kom upp och lämnade av i handen. Sen gick vi från vattnet, tänkte att jag behöver ju inte tvinga henne till att bada om hon hellre vill vara med mig, det är ju just det jag kämpar för.

Det verkar vara ett koncept som fungerar (att köra efter släpp kontrollen lös) så vi tränar vidare på det dagligen. Jag tänker dock att det skulle kunna vara för att det har regnat hela gårdagen och natten som det är så, men ändå, sånt brukar ju inte hindra henne från att bada, även om värme gör att hon hellre gör det.

Det kanske finns hopp trots allt!

2 kommentarer:

Helena o Vilja sa...

Låter ju superbra att köra enligt skl. Ska jag nog testa med min bruna ;-) Tack för grattis! Ja det där spåret skulle vara häftigt att testa, men jisses vilken utmaning. Coolt! Kram

Hanna sa...

IMPONERANDE att få henne att välja bort vattnet. Undrar om det skulle funka på Whiskey.