fredag 26 augusti 2011

Det blir inget jaktprov

Varken i morgon eller senare i höst. Vi är inte där helt enkelt. Med det figurerade jaktprovet idag kom det fram en hel del brister och jag vill inte gå ut på ett prov med så mycket chansning. Trodde inte viltet skulle trigga henne så mycket som det gjorde, trodde bara vi skulle behöva träna på att ta alla viltsorter och lämna in utan tveksamheter men problemet låg i att hon stressade upp för mycket. På plats blev jag väldigt ledsen och började böla, men det var nog bara en kombination av trötthet och besvikelse. (Jag har jobbat natt den här veckan men har varit så stressad över det här så vissa nätter har sömnen blivit ca 2+2 timmar/dygn) Egentligen är det ingen katastrof så jag fattar inte varför jag reagerade så, men det var väl spänningarna som släppte helt enkelt. Motgångar har vi ju haft förr liksom!

Jag orkar inte gå in på nu vad det var som gick snett men kan ju vara positiv med att hon är för jäkla bra på att jobba. Att ge upp är inte hennes melodi och hon är en sån hund som skulle jaga på riktigt istället (ja inte på fina godsjakter där det krävs lydnad då..). Men kort skulle man kunna säga att vi är med vilt (och skott?) där vi var för ett år sedan vad gällde arbete öht. Och även om jag tränat nästan varje vaken timma den här veckan så kan man inte uppnå samma resultat på en vecka som ett års slit har gjort för våra framsteg annars. Eftersom hon var så här med dummysar för ett år sen tvekar jag inte till att vi kan få det här till att fungera om jag bara har en plan (vilket redan skapats i mitt huvud). Det är bara att ladda med tålamod (och massa fåglar i frysen) så är vi på banan igen sen.

Nu säger jag bara tack och godnatt. I övrigt ska det bli förbaskat skönt att få sova i morgon då det är min sista natt i natt att jobba.

2 kommentarer:

Zandra, Lova & Lystra sa...

Neeej va tråkigt :( Men vilken tur att du fick göra ett test prov och fick veta det där istället fören på "riktiga" provet. Även fast det inte hade varit någon katastrof´det heller!

Jag tycker det var en bra besult, om man inte känner sig redo är det ju bara dummt att utsätta sig själv och hunden för situationen. :)

Om det inte vore för att hon är så het så skulle ni garanterat klara det. Hoppas du vet det! :)

Att träna stadga, fot och passivitet är ju lättare att träna in, än apporterings arbetet. Är ju svårare att träna upp arbetslusten och den har hon ju MASSOR av. Vad glad för det. :D

Hon apporterar allt vilt med glädje, har super smiteknink, minns en markering typ 20 min efter, är snabb som tusan, är kung på linjetag/dirrigeringar och tröttnar ALDRIG.

Det är mycket som ska sitta inför ett apporterings prov, men ni är ju nästan där. Och WT fungerade ju fint! :)

Ses på måndag, passa på att villa ut er i helgen! <3

Jens sa...

Äsch kompis! Blev nog för mycket oväntade utmaningar på en gång. Bitte VET ju att Nässla egentligen klarar av ett svårt upplägg, även om det strulade i dag. Varför kan man ju spekulera mycket om. Hursomhelst ändrar det här naturligtvis ingenting, det är bar för oss båda att gneta på och träna med sikte på att starta i vår. Och även träna div annat under hösten förståss. Ser fram emot nästa träningsdate.