tisdag 23 augusti 2011

Dagens pass

Idag blev det träning hos uppfödaren. Hade en liten plan med att jag ville ta henne direkt från bilen och gå ner och köra ett sök på land utan lek/frihet innan. De andra ville också köra transporter så det blev perfekt.

Nässla då.. Först var hon helt hysterisk i bilen (eller om det var syster, alternativt båda två) när vi lämnade dem för att göra i ordning nere vid vattnet. Jag klarar inte av det och blir tokstressad själv. När Jens hade hämtat Thisbe blev hon dock lugnare (kanske inte ens var hon som lät). I vilket fall, jag hämtade henne och gick lite uppe vid vägen, tränade lite trix och kontakt innan vi gick in i skogen. Körde först lite fot i koppel och när jag kände hon var med mig (och hunden som var nere och jobbade hade jobbat klart i vattnet) kopplade jag loss och vi gick ner. Jag minns inte nu hur det egentligen gick till men givetvis hoppade skithunden i vattnet! Gah! Sen blev det iaf sök och det gjorde hon jättebra, Bitte hade gjort det svårt tyckte hon men hon tog in viltet fortare än det tog för henne att komma in i fotposition mellan skicken.. Hon har svårt att sätta sig mellan men Bitte sa att jag kan skicka henne stående på provet istället för att visa på olydnad. Tänkte att det är smart, men på träning ska hon fortfarande sitta.

Sen satte vi oss i båten och idag gick det jättebra att paddla, det var totalt vindstilla och jag slapp slåss med näckroshelvetesväxterna utan bara satt där lugnt. Nässla satt med mig och försökte inte hoppa i, även om hon gärna gjorde det.

Sen körde vi lite småövningar med ditten och datten, Nässla fick bland anant apportera kanin och trut. Först var hon inte så intresserad av truten men efter att Thisbe varit på väg och sno den för henne så bar hon den så stolt med svansen i topp.

På fredag ska vi till Bitte och köra ett litet jaktprov inför lördagen (så snällt att ordna!) med skott och finare vilt. Då tänkte jag att jag ska: inte lämna henne i bilen själv så hon blir galen innan utan ta med henne och strosa lite, gå ner till vattnet vid en annan del och doppa henne så som jag tänkt göra (om möjligt) innan jaktprovet, kanske göra en avlämning med dummy. Sen kommer det ju inte vara andra hundar med så jag hoppas på ett bättre resultat än vad som var idag, för idag var det flamsigt och pipigt mellan momenten. Mycket som triggar (träffa bästaste systern för första gången på månader, mer vilt, de coola bruna hundarna och platsen). Aja, vi får se hur det går på fredag.

Innan dess ska jag i morgon träna vilt vid vatten (inte på), hoppas husse kan följa med oss till ett bra ställe jag hittat. På torsdag kanske jag kan ta en promenad till ett vattenställe och vara där och sen köra vilt lite på promenad för på kvällen är det rallylydnad. Då tänkte jag be om hjälp för fotövningen lite grann så vi får det gjort en sista gång. Ja, sen är det bara att hålla tummarna för att det ska gå väl.

Inga kommentarer: