lördag 6 augusti 2011

Träningsplan

Nu när jag sitter och skriver sommarens sista skolarbete så blir jag som vanligt oerhört kreativ på alla andra plan.. I vilket fall, var tvungen att ta en långpromenad i skogen för att rensa skallen lite och då dyker ju alla smarta ideér upp - både vad gäller skolarbetet och hundträningen.

Till hundträningen då: Jag måste ha en plan, för det kan ju hända att jag kommer med på ett jaktprov om tre veckor. (HUH!) Jag måste få in ett bra fotgående innan dess, jag kan inte ha en hund som lullar runt lite hur hon vill på ett jaktprov, jag skulle svimma och dö dödens död då. Så, jag ska köra efter Evas tips, lika bra att träna det ordentligt nu, sen om vi inte hinner hela vägen med den metoden så får jag köra lite extra "traditionell" fotträning. Eller nåt.
Men, det finns ett stort sådant, jag behöver ju hjälp vid träningen. Jag kan ju inte kräva att mina hundträningspolare ska finnas tillgängliga för mig dagligen i tre veckor (allra helst inte när vi åker till Norge nästa vecka) så jag får ta vad som finns till hands, nämligen sambon Mr T. Där har vi ett problem. Han är inte så bra på att följa instruktioner. Exempel:

Vi skulle träna markering. Jag sa till honom att gå till skogsbrynet och kasta en dummy. Han går dit, vänder sig bort en stund, vänder tillbaka och kommer gående mot oss och säger
-Jag är klar!
-Va?
-Ja, jag hängde upp den i ett träd.

Ja, ni förstår, allt jag ber är att han ska kasta en tygpåse men det gick inte in. Hur ska jag då få honom att röra sig i rätt tillfälle, kasta i rätt tillfälle, röra sig tillbaka i rätt tillfälle, sno tillbaka dummyn i rätt tillfälle? Mission impossible känner jag så jag har helt enkelt bestämt mig för att han få ta den lätta rollen som hundförare. För med Evas metod ska föraren bara stå helt stilla och det är kastaren som är aktiv. Det ska väl inte vara för mycket begärt att hussen står med händerna i fickorna, säger apport när dummyn trillar i backen och tar emot den när hon kommer tillbaka? Utan att säga ett knyst? Hoppas inte det iallafall. Visst blir det lite småtokigt att jag står ute och kastar men jag tror det är ett bra sätt att lära Nässla själva leken, sen när hon väl förstår (och husse kanske har lärt sig lite av mig) kan vi byta över. Hoppas jag för nu är goda råd verkligen dyra.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Hahaha! Helt oslagbart med dummien :D, men han försöker ju iaf. Det är som Lasses kommendering på lydnadsplan. Man vet aldrig vad som händer ;)

Karin & co sa...

Ha ha, ett snäpp värre än Peter (om än ett väldigt litet snäpp). Undrar om det finns något bootcamp för respetive man skicka dem till?

Linn sa...

Kanske skicka dem till Eva också, hon kan verkligen trycka på rätt knappar tycker jag :)