måndag 9 januari 2012

Utvärdering av första passet med nya knep

Gjorde mig en liten hinderbana idag som Nässla skulle få ta sig igenom fotgåendes. Så här såg den ut:
Startar längst upp, avslutar vid ikeakassen. Bruna pluppar är träd/buskar, glömde rita in det.

Första omgången blev det lite hejbaberibba första gången jag lät henne ta belöning, hon visste inte riktigt vilken hon skulle ta och var som en flipperkula. Efter några gångers belöning fick jag till det hur jag skulle göra för att hon skulle förstå. När vi kom till klöven började hon verkligen förstå leken. När vi kommit i "mål" efter första varvet tog jag med mig ikeakassen, gick runt och började om och då fick hon plocka in alla föremål ett och ett (efter ett fint fot förstås). På andra varvet insåg jag värdet på vissa föremål (och bristen av värdet på andra). Att ha en boll bland fåglarna var ju exempelvis rätt menlöst. Fann också att klöven slog nog högst av allt. Rätt bra faktiskt visade det sig eftersom en klöv är ju betydligt smidigare att träna med än en fågel. Håller för att kastas, hämtas och dreglas på betydligt fler gånger än en stackars liten kaja.. Vi avslutade med att träna uthållighet i fotgåendet mot just klöven efteråt på grusvägen, inte så lätt som man kan tro, trots att hon kan den leken..

En annan sak jag tänkte på gällande klöven är att viltspåret verkligen är försummat i träningen som varit och jag har inte insett hur kul hon verkligen tycker det är, eller snarare hur mycket värd klöven är. Viltspåret har varit en liten del på hörnet för meritering och lite för att hon verkar tycka det är kul, men det här gav en annan insikt om vad hon egentligen tycker om. Men lugn bara, vi kommer fortsätta med apporteringen också ;-)

En annan sak som jag erfarade idag var att trots att hon fick hopp och lek i skogen (tjohoooo hälsar Nässla) märktes det inget på tassen. Hon hade visserligen strumpan på sig, men nu tror jag vi är godkända för ett besök hos bästaste syster Thisbe (och bästaste hussen Jens). Äntligen!

1 kommentar:

Zandra, Lova o Lystra sa...

Tok heller, ni är ju minst lika bra som oss om inte bättre! : )

Huvudsaken är inte vem som vinner ju, bara att båda är nöjda med resultat och prestation. ; )

Jag vill också träna fotträningsbana ju, ser ju jätte skojigt ut.