tisdag 3 januari 2012

Äntligen!!

Idag fick vi äntligen en rejäl dos av hundträning! Började med att åka till hundarenan och träna lite lydnad med Ann och Emma. Ann har egentligen två hundar men då den ena löper hade hon bara en och ville ha lite störning och bjöd in oss som det, gratis :) Bara att passa på då inomhusträning är vad vi haft att roa oss med senaste tiden. Snackade lite med Zandra innan och vi bestämde oss för att ses för en promenad och blodspår, något som jag trodde skulle funka med strumpa eftersom det inte är spring med. Emma hängde på och vi la spår till alla hundar och gick med i varandras spår för att titta in de andra hundarna. Kul att se, i den mån man hann, speciellt med Sasha där det blev kolsvart rätt fort.

Vad gäller Nässlas spår så går hon det bra, jag hade noll koll på snitslar då det var för mörkt för att se mina mesiga. Däremot har vi fortfarande problem med att hon inte går ut på tokvinklarna. Sista gången (de hade gjort två tokvinklar till mig) tog jag tillbaka henne och ledde henne in på vinkeln så jag kunde gå med och berömma rätt. Där tappade hon totalt och började bara springa runt i "panik" men kom snart in i det igen med lite hjälp. Jag vet inte hur noga det är med de vinklarna och framförallt vill jag ha något bra trick på att lära in det ordentligt, för det är där det brister just nu. Tips någon?!

Det var i vilket fall riktigt skönt att få en heldag med hund, det var ju snart en månad sen. Tassen verkar inte ha tagit någon skada som det såg ut idag, ska kolla in den i morrn och se om vi även kan roa oss lite mer kungligt på fredag.

4 kommentarer:

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

Härligt att få till både utomhus och inomhus tärning, lite vardagslyx :-)

Anonym sa...

Tokvinkel, är det en spetsig vinkel? Isåfall skulle jag lägga nåt spännande längst in i vinkeln som hon kan undersöka, om det ska vara lite skav från skanken kanske?

Men måste de gå i spårkärnan hela tiden? I viltspår känns det ju mer som att tempot och viljan att nå målet är viktigare än att de tar varendaste minsta böj.... Mina hundar säkrar gärna vinklar genom att gå en cirkel och det brukar inte kommenteras "negativt" fast de lämnar spårkärnan.

Linn sa...

Kerstin, det är en återgång, illustreras i sista vinkelt på den här sidan http://www.google.co.uk/imgres?q=%C3%A5terg%C3%A5ng+blodsp%C3%A5r&um=1&hl=en&rlz=1I7GZEV_sv&biw=1264&bih=684&tbm=isch&tbnid=BQStG2RV2BoVUM:&imgrefurl=http://www.tansandtins.se/spar.htm&docid=58FUPeK0AS1RZM&imgurl=http://www.tansandtins.se/viltsparregler_2007.jpg&w=490&h=365&ei=dCQET6ywOLDS4QS-idWNCA&zoom=1&iact=hc&vpx=106&vpy=153&dur=32&hovh=194&hovw=260&tx=110&ty=100&sig=103987808044692381487&page=1&tbnh=146&tbnw=195&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0

De ska gå ut i återgången och sen fortsätta i spåret. Hon är inte lättbelönad i spåret i sig, men det är ju om jag skulle lägga en klöv till längst ut i varje återgång, eller typ ett märgben, för det är nog på den nivån belöning måste ligga för att fungera. Tack för tipset, jag har bara tänkt att man kan lägga i godis/leksak vilket hon inte tar i dessa lägen. Klöv det får bli!

Linn sa...

Vet inte om bilden fungerar men om man googlar på bilder "återgång blodspår" kommer det upp en bra bild.