söndag 29 januari 2012

Helgträning

Den här helgen har jag spenderat med hundträning i stora lass, alltid trevligt! I går var vi i hundhallen i Kvicksund på den öppna träningen. Jag fokuserade mest på att kunna jobba bredvid störande köttbullar och sen banan med belöningar. Det var ett bra pass som dessutom gav mig klarhet i vad jag skulle göra i dagens pass i Kungsörs arena. Problemen låg i just det här med att göra moment i rätt riktning trots köttbullearom samt att springa bredvid mig utan att börja hoppa och nafsa. Dagens pass fokuserade jag på dessa saker innan vi gick in på plan och väl på banan körde vi på tävlingsvis och gick den bara en gång och då utan belöning. Det var nog det bästa vi gjort på länge och jag är mycket nöjd med båda passen. Jag tror vi ska anmäla oss till träningstävlingen i Fagersta som kommer i mars, bra för mig att träna på nervositeten också.

Innan vi åkte till arenan idag gick vi ett viltspår som bästa Zandra hade lagt. Vilka bra förutsättningar vi hade: snö som visade exakt var klöven var dragen och en spårläggare som hade full koll på när det kom vinklar och bloduppehåll. Dessa förutsättningar gjorde att jag kunde vara med och stötta på helt rätt ställen och dessutom se tydligt var vi brister. Det jag kom fram till var att nästa spår ska vara utan blod helt och fler vinklar skadar inte heller. Däremot är längden inte så viktig. Har kommit överenes med mig själv att bara lägga spår typ var tredje vecka så det tråkiga är ju att det är ett tag kvar till nästa gång. Men men, det ska väl gå att fylla kalendern fram tills dess med annat ändå. Föresten, spåret gick jättebra tycker jag. Ett helt annat tempo ¨på henne när det legat över natten, men som sagt vissa brister finns och de kommer i vinklar och bloduppehåll.

Det kan vara att det var spåret och gårdagens träning som gjorde Nässla trött och därmed en pärla i rallyn, det förvånar mig inte. Att träna ordentligt dagen innan en tävling gör mig inget, men att gå ett spår innan känns lite väl ;) Vi får väl se vad som sker nästa gång.

På tal om att fylla kalenderna har jag hittat ett WT i vår, yeay! Missar ju både östras och ssrks i vår men hittade ett i påskhelgen i Västerås, det tar vi! Nu inväntar vi bara info.

3 kommentarer:

Helena o Vilja sa...

Kul, då ses vi i Västerås för dit har vi också tänkt anmäla! Jag missar tyvärr också det på Lidingö för då är vi i fjällen men vilket är SSRK:s WT i vår? Vilken rolig hundgodistillverkning och test ;-) Kram

Helena o Vilja sa...

Ja Linn du har rätt att det är ssrk som ordnar det på Lidingö. Det är jag som blandat ihop det. Verkar som om frk östra ska ha sitt samma dag så då missar man ju båda :-(

linnea sa...

Tack för det utförliga svaret!

Kul med viltspår och inplanerat WT :)