lördag 7 januari 2012

Två dagars aktivitet

Nu lider vi inte längre av tristessen här hemma, hela två dagar har vi aktiverat oss rejält. Fortfarande med aktiveringar som har varit relativt lugna för tassen och den har därmed klarat sig fint!

Igår åkte vi redan kl 10 och mötte upp Zandra, Emma och Sara, för en dag med träning. När jag kom till platsen hade lilla Lhyra fått ett blodspår upplagt till sig så jag väntade utanför bilen en stund vilket ledde till att Nässla hetsade upp sig en aning.. Så mycket stressmjäll (eller något öht) har jag inte sett på säkert ett år, men fy bubblan vad orättvist livet var när hon inte fick komma ut ur bilen på den där roliga platsen med en gång. Suck.  När spåret var genomfört och Emma var på plats började vi med att träna hälsa fint med varje hund, samt tandvisning för de som ville det. Som vanligt sa Nässla att "aha, den här leken, ja nu kan jag den" och då är det inte så stor vits att träna just där och då.

Efter det gick vi till en plats i skogen (eller typ kalhygge med grästuvor) där vi körde lite olika apporteringsövningar, själv gjorde jag enligt plan och gick fot mot figurant som hade lagt ut grejs i skogen. Vi la även ut ett sök åt de andra då hon fick gå fot med mig hela vägen vilket gick fint. Sen förfrös vi, typ. Hem till Zandra där hon och sambon bjöd på jättegod lunch (TACK!). Träningsplanerna att komma ut fort och träna inkallning försvann väl lite när vi väl började återfå värmen, men en timma innan det var dags för hundarenan kom vi ut. De andra tränade inkallning, vi stadga mot springande hundar och fotgående mellan dem.

Efter det drog vi till arenan och fick träna inomhus, skönt! Dock var jag helt slut av dagen (inomhusträningen var 18-20) och efter en timma däckade jag och la ner. Banan vi körde gick hyfsat bra, lite strul vid sitta framför, där hon gärna bjuder på det ena och det andra.. Dock gick det ovanligt bra på springdelen, speciellt med tanke på att det var slalom.

Bilder från dagen? Nä, jag hade ingen kamera med mig, Zandra har lagt upp lite bilder på bloggen.

Väl hemma blev det pizza, film och sen däcka, ladda lagom inför dagens äventyr som blev en kurs för Prima Vovve utanför Stockholm i Jaktfot. Jag hade inte jättehöga förväntningar för dagen men tji fick jag, jättebra kurs! 7 elever på 2 instruktörer och ett jättebra upplägg. Först hade vi lite "uppvärmning" där vi passerade och belönade med hjälp av externbelöning (ja, jag vet att jag inte skulle använda mig av det pga 8ans frestelse i rallyn, men tänker att vi gör skillnad på miljön, hon bör ju inte missuppfatta rallyn som jakt). Det var också ett sätt (tror jag) för instruktörerna att titta på nivån hos oss deltagare och redan där fick vi vårat första användbara tips.

Efter detta flyttade vi oss till ett annat ställe där de gjort i ordning olika "banor" i skogen som vi skulle ta oss igenom, vi fick välja vilka vi ville göra och hur. En hade bara godisskålar som man gick mellan, en annan fanns det bollar och dummysar, en hade vilt (och instruktör), en annan blandat med vilt, leksaker, godisskålar och dummysar och den sista med instruktör fick man välja vad figgen skulle göra, typ kasta dummysar etc. I varje bana fick man själv välja hur man ville belöna, hos sig själv, bakåt (till något man passerat) eller framåt (till något hunden ville till) beroende på hur hunden agerade. Fick lite upplevelser som jag lärde mig ett och annat på i dessa och vi avslutade vid viltstationen där Nässla snurrade ihop sig rätt ordentligt. När hon däremot fick ta anden som belöning gick inlärningskurvan upp väldigt fort. Men de där banorna ska vi helt klart ta med i våran träning, så nyttiga, speciellt den delen när man drar vilt och skapar massa dofter för hunden.

Efter lunchfikat delades vi upp i två grupper och gick till vattnet för att träna mot vatten fast med belöning (extern) bakåt. Det är ju något vi jobbat med tidigare, men kanske inte direkt i fotgåendet, utan mer allmän förväntan. Det gick bra tills figgen gick ner till vattnet och ställde sig med gevär.. Tjohej, då höjdes förväntan något (eller massor) men vi kom ner tillslut. När vi var nere vid vattnet fick vi gå en runda efter henne där hon sköt lite (det var "bara" luftgevär, men Nässla tyckte det var lika häftigt som vilken smäll som helst) och vi använda dummysar bakom oss som externbelöningar. Tyckte det fungerade så himla bra med den här springbelöningen i denna situation, iallafall på Nässla. Att ytterligare vänta på kast framifrån och sen skicka kan ibland ta sån tid att dels tappar jag henne och sen att det blir så få belöningstillfällen. Under tiden de andra jobbade tränade vi passivitet, gick fint.

Det kanske inte låter som några avancerade övningar men för mig var de toppen och jag har flera nya uppslag på hur jag kan träna denna typ av moment själv, något jag annars inte vetat hur jag ska få till utan figge. Dessutom fick jag lite andra småtips som jag helt klart kommer att använda mig av.

Dagens lärdomar:
  • Ska du gå kurs på vintern igen (eller träna allmänt ute) - köp en termos och ta med varm choklad eller varma koppen. Saft som legat i ryggsäcken kommer inte göra gott i magen!
  • Det behöver inte smälla högt för att trigga, även ett luftgevär funkar (bra det för platser där vi inte kan skjuta med apportkastaren)
  • Använd felsignalen tydligare. Det är hunden som ska hitta rätt position, inte jag. Ju fortare den vet den gör fel desto snabbare kan den rätta till det.
  • Jag är inte säker på vilken felsignal jag själv använder. Trodde hoppsan men upptäckte att jag bara sa Öppöpp.
Nu blir det lite vila i några dagar så tassen kan få läka till sig helt. Men lite fotgående kan vi ju alltid träna ;-)

3 kommentarer:

Karim sa...

Jag tror att övningar som kan tyckas vara enkla kan vara nog så svår för hunden. Vi kan krångla till det en hel del ibland. All typ av stadgeträning tror jag man vinner mycket på.

Vad kul att vi ses i Edsäng! Ser fram emot det. Både jag och Helena Högberg-Holm kommer.

Helena o Vilja sa...

Såg att Karin redan skrivit ;-) Blir kul att träffas, och nu har ni ju börjat "leka" med min "kompis" Sara också ;-) Kram

Zandra, Lova o Lystra sa...

Tack själv för en trevlig dag, denna dag får vi göra om! : )

Åhh vilka roliga övningar ni fått göra, de måste vi tränan på något träningspass ju.