lördag 4 juni 2016

Vi har en trevlig semester!

Vi fortsätter i samma anda som tidigare: gå, äta och umgås. Jag älskar hur varje morgonpromenad blir en vandring! Och jag har inte ens i närheten traskat på så många stigar som faktiskt finns i skogen kring mormor. 
Upp ovanför Arkavattnet på torsdagens morgonprommis
Något disig morgon men ändå en mysig utsikt
Eftersom landet faktiskt var delaktiga under andra världskriget så kan man hitta skyddsrum
under marken på många ställen, här hittade vi ett av dem i skogen.
En liten stuga mitt i skogen
Väl kamouflerad från andra hållet

Morgonens mål är nådd, toppen vid Arka (eller Orkjå som man tydligen också kan säga). Men här var det jättedisigt så någon utsikt är det inte att tala om, men den finns där bakom molnen.
Under en kvällspromenad med hussen mötte vi på detta enorma och ökända svanpar med ungar. På detta avstånd fräste mamman åt oss så det var bara att vända och gå runt..
Nu har vi gåt runt och familjen syns bättre. Hanen är ENORM!
Syftet med hela resan var det vi gjorde igår, nämligen att fira min mormor som fyllde 80 år :D Min mormor är en riktigt kry dam som är ute och går dagligen och har fullt sjå med att sjunga i kör, ta hand om sina äldre syskon (de var från början 12 stycken, familjefotot ser ut som en klassbild) och sen så klart ta hand om sina älskade barnbarn. Förutom att hjärtat hade lite problem för några år sedan, i samband med att hennes son fick hjärtproblem samtidigt, så är hon frisk. Hon fick faktiskt ett SMS i veckan från läkaren där hennes provsvar gällande benskörhet det det visade sig att hon inte har det. Jag hoppas verkligen att de generna går vidare till mig! Med på hennes fest var även min mosters svärmor som i tisdags fyllde 85. Hon hade käpp, men den lyckades hon slarva bort eftersom hon inte använde den.. Pigg och glad och Tomas blev sjukt imponerad över energin hos henne, för att inte tala om hennes moderna och blingiga stil. Det måste vara något med den norska luften och att vara ute på tur alltså ;-)
Mormor med barnbarn och barnbarnsbarn, två saknas.

Inga kommentarer: