söndag 19 juni 2016

Domaruppdrag på Nyköpings BK

I går var det tidig morgon (varför har man aktiviteter som gör att jag måste upp tidigare på helgerna än under veckorna när jag jobbar?) för att åka till Nyköping och döma Nybörjarklass. Det hängde regn i luften och mina 37 det var tänkt jag skulle döma blev bara 29 startande, så dagen gick väldigt fort. 
Den bana jag gjort kändes ett tag alldeles för lätt, men sen tänkte jag att det är svårt nog för nybörjare bara med miljön och allt omkring och det visade sig verkligen stämma idag. För flera blev det dessutom extra svårt med regnet då några hundar hade otur och kom ut i skurar. Men förarna var tappra och glada ändå! Det fanns inga kombinationer jag trodde skulle vara svåra och det visade sig inte heller. Några gick vilse, några andra missade någon skylt (samma dock) men mest var det miljön och lukter som poängen försvann för. Av de 29 som kom till start var det bara 14 stycken (48%) som fick kvalificerande resultat. Vinnaren gick en felfri runda med 100 poäng och tvåan och trean fick 98 respektive 96 poäng. På prispallen kunde vi se en golden, en tollare och en bc. 

Nästa gång jag dömer är på cattledogklubben rasspecial i Lida om två veckor. Nybörjarklass och avancerad blir det då. 

Inga kommentarer: