onsdag 15 juni 2016

Domaruppdrag på hemmaklubben 14 juni

I går kväll var det dags för ytterligare en kvällstävling på klubben. Från början skulle jag inte döma denna tävling, men eftersom den uppsatta domaren fick beräknad nedkomst i dagarna så tog jag denna också ;-) Det var en snabb och effektiv tävling med bara 20 anmälda så det var klart på 3 timmar inklusive förberedelser och städ, toppen! 

Det som jag tänkte skulle vara svårt var sträckan från hindret till frestelsen, och det var nog där många fick problem också. Troligtvis fick hundarna vittring från frestelsen då de dörrar som var öppna var bortom den och kunde fläkta in lukten mot hunden, och det var flera hundar som ville smaka på frolicen. Många gillade också min pyttelilla groda jag satte ut på andra sidan, tror de små sakerna lockar mer än de stora bollarna och liknande saker jag hellre har. Så frestelsen var nog det som tog många poäng för flera igår, och förutom det så blir jag återigen så förvånad över hur få som kan göra snurrar och det drogs en hel del poäng där med. 
Det var 18 som kom till start och 10 av dessa (55%) fick kvalificerande resultat. Fortsättningsklass brukar ha ganska hög del kvalificerande, men ibland blir det annat också. Vinnaren hade 97 poäng (en aussie) och sedan var det en delad 2:a plats på 96 poäng (collie och bostonterrier). På lördag dömer jag i Nyköping och på söndag tävlar jag själv dubbla starter i Fagersta, det ska bli kul :D

3 kommentarer:

Susann sa...

Collie/bostonterrier?!? Och hur såg den ut undrar jag??

Susann sa...

Äsch, glöm det, läste mer noggrant och insåg att det var två olika hundar... Tyckte väl det var en udda blandning haha!

Linn sa...

Haha!!