måndag 23 april 2012

WT Fjällnora

Nu har resultaten kommit upp från WT i Fjällnora så jag tänkte gå igenom vad de innehöll och våra poäng på vardera ruta (eller snarare brist på..) Tar dem i den ordningen jag startade.

Ruta 3 Walk Up
Värsta tänkbara rutan över huvud taget fick jag starta med! Usch och fy, jag ville bara ha det gjort och passade på att starta direkt med Sophia som skulle in. Nässla startade också direkt och vi nollade oss därmed med en gång. Domaren var nog den bästa tänkbara jag kunde ha i den situationen så jag hade iallafall ingen tanke på att åka hem ändå (som jag hade i höstas, eller åtminstone kunna falla ner i en lucka i marken). Min parkamrat som var funkis tipsade mig om att nästa gång inte starta på min värsta tänkbara startion även om de säger åt mig och det ska jag helt klart ta till mig. Just ja, rutans upplägg då: Fotgående bakom skytt i par med domaren mellan oss. Två skott/markeringar till ena hunden. Den andra skickas rakt fram till ett svårt linjetag (snett över dike) och sedan byts plats, fotgående framåt och samma uppgifter görs.
Poäng 0 (No shit, Sherlook!)

Ruta 5 Riktat närsök
Efter katastrofstarten letade jag upp en ruta med möjlighet till att bli av med energi och fick höra om den tomma närsöksrutan. Här skulle man koppla loss hunden och skicka den rakt fram till en ruta ca 10 meter fram där den skulle söka rätt på två dummys på två minuter. Skickade fram Nässla som tog den första direkt men hade dåligt grepp. Nästa lunkade hon ut och bara tog den andra utan att jag knappt sa något. Visst, tyst och effektivt men jag vet inte om det var riktat direkt? Har faktiskt lite svårt att förstå hur de vill att ett snyggt riktat närsök ska se ut, domaren gav heller inga kommentarer till sitt bedömande.
Poäng 14

Ruta 1 Dubbelmarkering
Nu hakade jag bara på Jens och struntade i någon form av taktik och tänkte bara få rutorna gjorda, ordning spelar mindre roll. Då blev det en dubbelmarkering efter ca 4 meter fotgående, med skott (rejäla!). Markeringen kändes inte speciellt svår, en helt normal dubbel i skog, inte alls långa avstånd. Nässla tog den första bra men på vägen in släppte hon dummyn och nosa på något annat (whaaat??!) men tog upp den när jag mande henne till det. På det andra skicket sprang hon tillbaka till samma område där hon nyss hämtat och jag kände verkligen att hon var helt tom i huvudet och att få henne till rätt område skulle bara slita för mycket på oss och våran lydand (ja, den finns ju där i normala fall) och jag valde att nolla oss genom att kalla in och inte ta in den sista dummyn. Snopet nog fick vi ändå poäng såg jag på resultatlistan, det var snällt.
Poäng 6

Ruta 2 Dirigering
Ett relativt enkelt avstånd på ett linjetag men med vattenmarkaktig terräng och mycket vind. Jag tänkte inte på vinden (jag tänkte inte på något alls den dan, sådan matte sådan hund) och skickade henne rakt på. Hon sprang spikrakt men bara någon meter framför området fick hon nybörjardummyn i nosen och vände upp i sidled. Lyckades styra tillbaka henne och hon fick med sig rätt hem.
Poäng 12

Ruta 4 Markering och riktat närsök
Här fick man först gå fot ca 5 meter, fick en markering (med skott) snett till höger för att sedan skicka på ett riktat närsök snett till vänster. Markeringen var svår då det låg massor av högar med sly/grenar framför landningsplatsen vilket gjorde att Nässla tog fel på referenspunkt men lyckades tillslut hitta rätt. När jag skickade på linjetaget sprang hon rakt fram men vek helt plötsligt av till andra sidan (eeh? händer aldrig) och rotade runt i samma område som markeringen var, kissade, käkade lite gräs innan jag kallade in henne och valde att bryta. Domaren tyckte jag skulle försökt dirigera, men även här kände jag att hon var ju helt lost i skallen, jag tar hellre en nolla än visslar utan att komma någonstans..
Poäng 0

Totalt 32p. Inte speciellt mycket att vara stolt över, men det var verkligen ett svårt upplägg. På resultatlistan var det bara 4 hundar i ÖKL som fick över 75 så jag behöver inte känna mig ensam att vi inte kom ett steg närmare elit direkt ;) Nu får det bli fokus på hög belastning på miljöbiten då det för mig stod självklart att det var det som brast. Momenten som vi misslyckades med är inte något som i normala fall ens är svårt (ja, walk upen var ju en klass för sig) utan vi får ta det andra ett steg längre helt enkelt. Men nu blir det faktiskt vila ett tag, för både hund och matte.

2 kommentarer:

Helena o Vilja sa...

Ja walkupen var verkligen svår (iaf för min lilla som inte tränat så länge på ökl nivå). Men var hittar du resultatlistan? Har letat som en galning på frk östras hemsida! Grattis till ert fina resultat i rallyn!

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

Låter som en bra plan tycker jag. ni kommer igen :-)