måndag 16 april 2012

Toppenhelg!

Nu skulle man kunna säga att jag äntligen landat hemma, efter en lyckad helg och en halv dag sovandes i skolan, typ.

Vi var ju i Eslöv och gick kurs för Åsa Jacobsson i rallylydnad, inriktat mot tävling i avancerad och mästarklass. Åkte ner redan på fredag för att komma på plats i det bokade boendet (läs bruksklubbens lokal) och det flöt på bra. Att resa så långt är inte alls jobbigt när man har gott sällskap och kan prata om hund av någon konstig anledning ;) På plats med middag i magen och checkat av området var det dags att STÄDA! Det finns gränser på hur snuskigt man kan bo och här var det väl lite för lerigt för att man skulle trivas 10 cm ovanför det (vi hade med våra egna upplåsbara madrasser, den ena lite jobbigare att pumpa än den andra..). Men, när vi väl vågat oss in i städskrubben för att få ut dammsugare och mopp gick det undan och vi kunde snart bädda för kvällen. Någon sömn blev det dock inte, eftersom tassande möss skrämde upp oss och gjorde att vi valde att inte slappna av. Tände upp lysröret som bländade oss totalt (skulle tro att det skulle kunna vara en typ av torteringsmetod att låta någon försöka sova i ett sånt ljus) vilket inte heller bidrog till god sömn. I vilket fall, lördagsmorgon blev det iallafall - dags för kurs!

Åsa hade ett tydligt upplägg, delade ut schema för helgen vilket gjorde det tydligt i vad som skulle göras och när. Bra! Vi var fyra deltagare och vi hade alla samma syn på träning och ungefär var vi befann oss, vilket var väldigt trevligt. Nu minns jag inte vad de andra deltagarna hette (fast hundarna minns jag så klart) men de hade iallafall foxterrier och borderterrier. Sen var det väldigt lyxigt att få vara så få, gott om tid med instruktören blev det.

Det är väldigt svårt att beskriva hela kursen och allt nyttigt jag lärt mig, för jag har verkligen fått många verktyg med mig att jobba med både det ena och det andra. Har antecknat massor och väntar bara på att både jag och Nässla ska piggna till så vi kan börja träna på det vi lärt oss. Men, kortfattat kan man säga att Åsa gick igenom skyltarna till avancerad och mästar med oss, lät oss gå banor och därefter arbetade med våra brister. För att inte göra ett tre meter långt inlägg om allt vi gjort skriver jag bara upp de saker jag mest kommer ta till mig.
  • Allt som inte behövs ska bort!
  • Gör rätt från början med högerhandlingen, så muskelminnet blir rätt från start. Använd gärna kanter som kan hjälpa till med det.
  • Arbeta med positionsbelöning vid backande vid sidan, lugna steg och arbeta bort signalen.
  • Lär henne att belöning inte betyder att momentet är slut.
  • Håll högre tempo i transporter, när jag anpassar mig efter henne hålls vi båda tillbaka.
  • Lär in muntligt kommando på att vi kommer svänga vänster vid spiral och slalom så slipper vi krocka och jag slipper slå mig på rumpan.
  • Ha alltid godis runt banan så det blir en given del att någon kan grilla kyckling bredvid osv.
  • Belöningshanden!
På dag två fick samtliga välja ett moment att träna i 20 minuter när de andra tittade på och Åsa hjälpte till. Ett bra sätt att verkligen få djup i ett moment (tycker ofta man inte får tillräckligt med tid för småsaker annars på kurs) och även få lära sig genom att se på de andra. Själv valde jag Honnören, ligg vid sidan eftersom jag har en så klickerklock (klok?) hund som gärna provar på allt istället för att vara still och just på sidan är det svårast då hon ligger på rumpan och med det hamnar väldigt snett, tillslut ligger hon nästan rakt ut i sidled fast hon egentligen inte rört på sig. Fick mycket tydlighet i vilka kriterier jag ska använda. Vi kom exempelvis fram till hur stadig bakdel jag kan vänta mig (eller snarare inte vänta mig) med Nässlas bak, som är ganska gänglig när det kommer till att ligga ner. En idé skulle ju vara att låta henne ligga groda men det känns dumt om de får för sig att göra regelrevidering på saken ;-) Känns i vilket fall bra att ha en tydlig plan och den kommer jag nog lätt kunna ta med mig till de andra tänkbara momenten också.


Vårat spartanska boende

Nässla handlar lite ost i kiosken, betalning sker med svansvift

Kanske inte syns med fältet har många harar. På bild fångades inte fasanerna som fanns i varenda krok.



Studsande foxterrier.

Den här sista bilden har ju en egen historia.. Efter den katastrofala första natten funderade vi på om vi skulle ta in på något BoB i närheten men kom fram till att vi kunde ju spara våra surt förvärvade pengar för vi hade ju faktiskt överlevt natten och att vi då också borde överleva nästa. Vi städade golvet en gång till (eller inte jag, Zandra) och vi hade planerat vilken lampa vi kunde ha tänd för att lura mössen, ha koll men ändå kunna sova. Vi hade faktiskt gott mod där på kvällen när vi började bädda ner oss.. tills en mus kom fram och traskade in i köket rakt framför oss!! Zandra fick lite smått panik och ringde runt och googlade vad hon skulle göra. Det enda vettiga (med tanke på att råttgift även är giftigt för hundar) vi hittade att göra var att hålla dem undan med enris, men med tanke på bristen på någon form av buske över huvud taget där nere i skåneland så fick det vara. Under tiden Zandra beskriver sin panik för sambon ser jag en mus till men bestämmer mig för att hålla tyst om den saken och inte skrämma upp henne mer eftersom jag nu försökt övertyga henne om att den enda musen i huset nu flyttat till köket.

När jag därefter ser den tredje musen efter alla tankar om att de kanske kommer gå förbi mitt huvud vid madrassen mot väggen och allt snusk så bestämmer jag mig för att flytta upp madrassen på bordet dit jag antar att de inte kan ta sig om de inte absolut ger sig bara fan på det, och så onda tror jag egenligen inte att de är. Zandra överväger sin höjdskräck mot musrädslan och följer med oss upp. Jag skrattade så jag fortfarande har ont i magen, men den natten kunde vi i allafall sova! Nässla var så klart med mig och bilden är från morgonen när jag vågat mig ner igen =D

Förutom mössen (som ändå var ganska underhållande när vi väl var skyddade) så var helgen helt toppen! Instruktören fantastisk, vädret varmt och soligt, kurskompisarna härliga och innehållet helt vad man kunde begära! Så nöjd med helgen.
     
 

2 kommentarer:

Susann sa...

Kul att det var så bra! Ska ni bo på samma ställe igen får ni ta med Täppas, låt honom röja fritt i 5 min så är det garanterat skadedjursfritt sen ;)

Zandra, Lova o Lystra sa...

Haha, vad jag skattar när jag läser detta inlägg! : D Vi är ju helt störda, haha!