torsdag 15 december 2016

Mitt svar på min egen fråga

Efter att jag skrivit det förra inlägget om jag borde ringa på valpen tänkte jag på mitt eget inlägg och insåg att jag faktiskt hade svaret på frågan alldeles själv. Svaret låg helt enkelt i frågan, när jag måste ställa en fråga om jag borde kontakta en uppfödare så inser jag att jag faktiskt inte VILL ha en hund till. För hade jag velat det hade jag inte ställt frågan, jag hade tagit kontakt och sen skrivit om det, om ni förstår hur jag menar. 
En valp eller inte, det är frågan
När jag fick okej av hussen att skaffa valp första gången (alltså när vi skulle skaffa Nässla) så fanns det ingen tveksamhet i att det var rätt att skaffa. Jag frågade mig inte om jag verkligen ville, vågade, kunde etc, utan jag ringde runt till olika uppfödare som hade kullar just då och jag längtade verkligen! DEN känslan vill jag ha, sen förstår jag efter samtal med bland annat Susann (som själv nyss gått igenom processen att hitta rätt uppfödare/valp/linjer) att ju mer erfarenhet man byggt på sig desto mer kräsen har man så klart blivit, men förutom det praktiska med själva hunden vill jag ändå längta efter att skaffa en hund till. Det gör jag inte. Inte ens pyttelite. Jag ser mest bara problem. Dubbel kostnad, två hundar att lämna bort, mer päls överallt, två hundar att ta till jobbet (om det ens är okej), två att göra plats för i bilen, två att ta med sig när man ska bort, två som ska tolereras när jag bor hos mormor (eller annan valfri som överlåter en säng till en på semestern), två att lämna hos hussen när jag ska ut och döma, två att krångla med sig när jag ska tävla (alternativt en hemma hos hussen ytterligare dagar), två som ska få plats i sängen and so on.. 

För er rutinerade med flera hundar så vet jag att ni tycker att det inte alls är som dubbelt upp med två hundar, men för mig väger ju ändå det här tyngre än att vilja ha en till hund, vilket jag tycker talar för att jag inte vill. Så jag avvaktar, med risken att vara hundlös, men oavsett om jag har hund eller inte så vill jag skaffa en ny hund när längtan efter en ny är stor nog så det känns i hela kroppen. 

Inga kommentarer: