tisdag 27 december 2016

Matplanering till tvåbeningarna

Jag och min sambo är inte så kinkiga när det kommer till mat. Eller ja, jag kräver köttfritt och i den mån ekologiskt som det går, men det behöver inte vara någon färsk parmesan smulad över min färskpasta köpt på den lokala saluhallen. Ingen av oss har några problem att käka matlådor, inte heller på kvällarna när vi äter gemensamt, så vi kör ofta stormatlagning på söndagen (eller annan valfri energisk dag) och äter matlådor hela veckan. Alltså inte ETT storkok som vi äter hela tiden, utan kanske 4-5 olika rätter att välja på. För min del tycker jag det blir flera fördelar med det här: 
  • Sparar tid, det tar lika lång tid att laga 4 rätter parallellt som en rätt. Och så slipper jag laga mat varje dag. 
  • Stressiga/sena/konstiga dagar är inga problem, maten finns där troget i kylskåpet. Och äter man ute finns det ändå mat till jobbet dagen efter. 
  • Ekonomiskt, det blir inga spontana krisinköp, framförallt inte på pizzerian. 
  • Portionen är klar, jag äter inte mer än jag behöver (när grytan är framme tar jag gärna en portion till). Jag har också lättare mentalt att hålla koll på mitt matintag när jag vet på morgonen att "jag äter den plus den lådan under dagen, inget mer". 
Jag tänkte skriva att det som är jobbigast kommer man inte undan, nämligen planering och inköp, fast jag kom på att det finns ju matkassar som löser det idag. Men, jag har för stort kontrollbehov för att lämna bort den biten så jag låtsas att det inte finns. För det dryga är själva planeringen och jag tycker det är minst sagt skittråkigt att planera veckans matintag. Sitta och bläddra i kokböcker och komma på vad som är en bra sammansättning. Men nu med lite tid över under ledigheten kom jag på att jag kunde göra en lista på alla maträtter vi äter! När det var gjort kategoriserade jag det under typ quorn, grönsaker, pajer och fisk. Gjorde det i ett googledokument så vissa är länkade direkt till recepten, supersmidigt ju! Får se vad det leder till, men förhoppningsvis eliminering av ett litet men störande moment i mitt liv. 

Hur gör ni själva för att inte få hunger-utbrott eller dö av tristess i samband med matlagning? 

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Tidigare när vi var många i familjen var en matsedel över kommande vecka helt nödvändigt. Annars kunde man ge sig sjutton på att det alltid fattades en eller ett par ingredienser till middagen. Dessutom hade vi delat in veckan i vems tur det var att laga mat så då visste alla redan i förväg vad som skulle göras och av vem.

Nu när vi bara är två är det mer flytande, vi försöker att välja ut några olika recept som vi handlar hem till. Vi lagar sedan också alla fyra portioner som ju ett recept oftast är baserat på och lägger två i matlådor direkt i köket. Även jag tar ofta gärna en extra portion om grytan står på bordet men är allt redan upplagt i köket så blir det inget mer. Är någon av oss fortfarande hungrig så blir det oftast en frukt extra.

Vi har sparat många av de riktigt goda recepten på datorn och där är det enkelt att söka på t.ex fisk när vi väljer ut de rätter vi ska handla till.

Linn sa...

Tack för din erfarenhet Elisabeth! Frukter är bättre att fylla på med, oftast är man inte så hungrig som man är sugen..