söndag 25 december 2016

Konferens med mig själv

Jag lyssnar frekvent på framgångspodden och en gång var det en gäst som sa att han varje år åker utomlands själv för att i två dagar vara ensam med sina tankar och ha konferens med sig själv. Planera året, livet och se till att man är på rätt väg. Jag gillade den tanken och det känns som det är min stil, exempelvis med tanke på min lista. Så för flera månader sedan bokade jag in juldagen som en konferensdag. Från början var det både jag och hussen som skulle ha det, men han är långt ifrån lika målinriktad som jag (och benägen att jobba för de få mål han väl har) så jag sket helt enkelt i honom och satte mig själv (och jo, jag har sagt till att jag ska ha det men han var inte besviken över att han inte var inbjuden längre) nu på förmiddagen.

Hade förberett med lite lätt googling på konferens med sig själv, men det fanns inte massor. Men jag hade en grundlista att utgå ifrån, både stort och smått. Jag började med de mål jag har för året, och då fördelade på resor, Nässla och utmaningar. Efter det kom det ekonomiska och karriären. Det kanske kan ses som konstigt att sätta nöjen först, som kommer "förstöra" för mina ekonomiska mål, men under tiden jag gjorde kom jag fram till att det var ju helt rätt! Det viktigaste för mig är att få de här upplevelserna, före de ekonomiska mål jag har. Slutligen kom det även en del gällande relationen, vad jag tycker att jag själv behöver förbättra. 

När jag har stakat upp allt jag vill måste allt in i handlingar. VAD måste jag göra för att uppnå dessa saker. NÄR ska jag göra sakerna inför och när jag vet de åker de in i min vanliga kalender. Så egentligen rör det sig om en grov planering för året med planering för tid och pengar, samt tidpunkter för agerande. Hade egentligen tankar om mer djupgående funderingar över vad jag vill med mitt liv och "tänk fritt - vad skulle jag ha om pengar inte var ett hinder, men när jag tänkte så fritt så hamnar jag ändå bara i mitt liv. Jag lever det liv jag vill leva, även om jag så klart vill ha mer pengar och mer tid. Vad gäller karriären har jag ju precis fått en befordran på min anställning så iom detta vet jag inte riktigt vart jag vill vare sig där eller med min enskilda firma. Det som dock var väldigt roligt med firman var att de mål jag satte förra året (för första gången) har uppfyllts, med råge! Men trots att jag inte vet vad jag vill med mitt jobb har jag inte bara släppt punkten, jag har radat upp saker jag måste göra för att uppnå det jag vill och satt ett datum för att tänka igenom det igen (nu är vi precis i en kaosartad start). De målet jag satte för mitt företag förra året gäller fram tom nästa år så de kommer jag fortsätta jobba med, vid sidan av min anställning. 

Som det är just nu vill jag inte publicera hela min dagordning, men det som gäller hunden kommer in här snart när det är dags för summering av året. Resten är rätt rörigt att förklara med bara text, men det viktigaste tycker jag är att det finns en konkret plan. Jag kan ge ett exempel: 
  • Jag vill springa hela Björnlunken 2017 (var med 2016 men orkade bara springa 7 km av 10 möjliga pga värme och brist på träning)
    • Vad måste jag göra för att uppnå det: 
      • Anmäl i april (skriver in det i kalendern)
      • Börja träna 9 veckor innan, skapa en träningsplan som ska vara klar i mars (skriver in i kalendern) och skriv in de olika passen i kalendern. 
Så alla punkter ska vara så konkreta som möjligt och allt har i princip ett datum för deadline när saker ska göras. Om inte så har det ett datum för att återuppta frågan. Jag tror det är bäst för mig, finns det inte i min kalender händer det i princip inte (för att jag glömmer bort det). 

Jag har iallafall gott mod för året, det verkar finnas utrymme ekonomiskt för mina äventyr och jag ska göra mycket jag vill och jag har full koll på när jag måste ta tag i saker. 

Har du någon målsättning? Hur lägger du upp det? Stora och små saker, jag är nyfiken, och hur får du det gjort? Eller tycker du inte det är viktigt att vara så konkret? 

Inga kommentarer: