torsdag 15 december 2016

Lusserally på Kungsörs BHK

I helgen hade vi på klubben årets stora rallyevent, lusserallyt. Det är inte så stort som det har varit då vi nu är hårda på att lotta bort alla över 30 i varje klass, men å andra sidan, skillnaden på att komma hem kl 16 istället för 22 är enorm för lusten att vilja arrangera något mer i framtiden. Sen har vi fantastiska funkisar på klubben och allt bara flöt på💙! Jag och Zandra dömde en klass var om dagen så jag började med NKL på lördagen och avslutade med MKL på söndagen. 

Som vanligt i NKL var det inga större svårigheter, där är det mer hur hunden och föraren klarar av tävlingsmiljön. Det som kostade mest av de som förlorade mycket onödiga poäng var de som inte gjorde tempoväxlingen till långsamt. Det blir dyrt och kostar ett uppflytt. Det var 30 hundar som startade och 60% fick uppflytt, på prispallen var det trångt med två stycken med 100 poäng (en shettis och en australian stock dog) och två stycken treor på 99 poäng (en golden och en flat). 

På söndagens bana fanns det desto mer klurigheter, men det tycker jag det ska vara i mästarklass. Jag själv föredrar att tävla när det är lite utmanande och då blir mina banor oftast därefter. Den här dagen var det inte så många SM-ekipage och tävlade på, utan mer som ville ha en chans på titeln innan de nya reglerna kommer (och de gamla uppflyttresultaten försvinner om de inte fått titeln). "Trots" detta var det otroligt duktiga ekipage jag fick se! Förutom ett ekipage som själv valde att diska så kändes det aldrig som att någon inte var hemma i klassen och det är ju jättekul! Dock är det ju så att i den här klassen så är de felen som gör oftast betydligt dyrare än vad de är i de lägre klasserna och trots att jag fick se så duktiga ekipage var det "bara" 72% av de 25 som startade som fick kvalificerande resultat. 
Finn ett fel, det finns ett på riktigt 😛
Vinnaren i klassen blev en västgötaspets på 12,5 år och när jag såg dem på plan blev jag faktiskt tårögd! Det var inte en hund och en förare utan de var verkligen ett ekipage. Inget bromsa eller styra hunden utan de bara flöt fram tillsammans. Desto roligare att höra efteråt att det var deras titelrunda, vilken härlig runda att få titeln på 💕 Resten av prispallen upptogs av en fralla på 94 poäng och en pumi på 93 poäng. Men som sagt, jättefina rundor av många, men dyra fel när man snurrar sig själv eller sin hund åt fel håll eller sånt som lätt händer när det går fort och är många snurrar. 

Inga kommentarer: