torsdag 4 februari 2016

Affärsplan

Jag skrev ju för ett tag sen att jag firade 10 år sen som enskild företagare. Det här företaget har inte haft särskilt mycket planerande rent företagsmässigt (för planerat kurser, jo det har jag vaknat mitt i nätterna och gjort!). Det har fått gå som det gått, jag har haft en form av budget, mest för att jag vetat hur mycket jag behövt tjäna och sen hållt kurser utifrån det. Men jag har aldrig haft en riktig affärsplan.  Vad ska jag ha uppnått om ett år? Vilken omsättnig? Hur ska jag komma dit? Vad vill jag ha i mitt företag om fem år? Jag har mer tänkt "Vad skönt det vore att slippa pendla och bara en dag ha sitt eget".. 

I går hade jag en kompis över, han är också egen fast i en helt annan bransch. Han vill gärna utveckla sitt företag, eller snarare sitt liv, och vi kom prata om hur man skulle göra för att nå dit. Jag inspirerades av Charlie Söderberg som jag lyssnat på en del på sistone via poddar (han har tyvärr ingen egen) och en sak ledde till en annan och när kompisen åkte hem och jag tog ut Nässla på promenad (är inte promenaderna en hjälp när man behöver inspiration?) så började tankarna på mitt eget företag att rulla. Sagt och gjort, när jag kom hem gick jag raka vägen till datorn och skrev upp min egen affärsplan som ska gälla tom 2017-12-31. Det gäller den nya delen av mitt företag där jag har börjat mer seriöst med bokföring för andra företag och när jag gjorde en plan och spaltade upp det så insåg jag att det finns ju goda förutsättningar att nå dit även tidigare! De här frågorna besvarade jag för mig själv: 
  • Vad vill jag uppnå till 2017-12-31 i mitt företag? Hur stor omsättning? 
  • Vad innebär den omsättningen per månad? 
  • Vad innebär den omsättningen i timmar, per månad och per vecka? 
  • Hur många kunder behöver jag per månad för att uppnå det?  
  • Vad ska jag ha för delmål till nyår när jag är halvvägs? 
  • Hur många fler kunder än vad jag har i dag behöver jag för att nå mitt delmål? 
  • Hur ofta ska jag utbilda mig inom branschen?
  • Ska jag fixa min hemsida? 
  • Vilka olika prislistor behöver jag och när kan jag fixa dem? 
  • När är det dags för nästa annonsering? 
  • Finns det några branscher jag borde rikta in mig på? 
Utifrån varje punkt kunde jag sedan spalta upp underkategorier och svar på mina frågor ganska lätt. Det kanske inte låter så jättekul, men jag vet att ni är några företagare där ute som läser. Har ni någon faktisk plan? Hjälper den? Jag är i alla fall övertygad om att detta kommer få mig i helt rätt riktning! Nu kör vi!

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Bra frågor att ställa sig! Inom hundbranschen där många tycker att "det ju bara är en hobby" behöver vi bli bättre på att bli affärsmässiga.

Det är tråkigt att ställa sig den typen av frågor men så mycket roligare när man märker att det går att pricka av mål för mål senare.

Linn sa...

Då är det inte bara jag då, har tänkt att det är bara jag som kört lite på måfå. Jag har inte ens tänkt tanken att jag borde gjort det, och då jobbar jag ändå som ekonom, pinsamt!

Elisabeth sa...

Nej, du är knappast ensam! Det är först det sista året som jag har satt upp mål och börjat fokusera. Det har också börjat ge resultat så nu kan jag bocka av flera delmål. :D