onsdag 17 februari 2016

Domaruppdrag - Mästarklass på Katrineholms BK 14 februari 2016

I söndags var jag inbjuden att döma mästarklass på Katrineholm i ett ridhus utanför stan. Nära och en klass är ju perfekt domaruppdrag och till start blev det bara 23 ekipage. I kylan är dock 23 ekipage många nog, och när det var slut var det på gränsen på bekvämt. Jag hade gjort en bana som jag tyckte var rolig teoretisk, som såg ut så här: 

Det jag tänkte skulle vara svårt var att börja med sändande (och hindrena bakom, men ändå tillräckligt långt bort för att inte vara en fälla) och sen ha koll på alla snurrar och vändningar åt olika håll. Nu har inte resultaten kommit ut ännu på SBK tävling, så jag har ingen statistik, men jag minns att det var tre stycken som fick 99 poäng, fast en blev diskad i honnören då hon glömde sitt koppel på :(. Så två på delad förstaplats och sen ett par till på 90+ tror jag, får nog återkomma om det. Jag var lite orolig över att det skulle vara någon form av SM hets och sura miner över uteblivna kvalpoäng, men mot mig så var alla trevliga (men det fanns fall där det var uppenbart att föraren blev besviken när det blev fel på banan). Det var deltagare som tackade för rolig bana, så det var ju väldigt kul! En tanke från banan bara: Har folk glömt hur man gör 360 grader när man kommer upp i mästarklass?? När jag körde nybörjare själv så var det i alla fall jätteviktigt att göra en så tajt snurr som möjligt, men nu tog ju många så stora varv att det hade fått plats en bebiselefant innanför ringen. Bassning hörrni! ;-) 

Nu blir det en lugn period gällande dömningarna, däremot har vi bara ett par veckor till den tävling vi arrangerar själva. Själva tävlingen kommer nog gå relativt smärtfritt, eftersom vi bara ska ha 30 startande. Däremot innebär just dessa bara 30 startande att vi måste lotta bort mer än hälften av alla anmälda, och det är ju inte kul alls som arrangör. Men tyvärr kan vi inte trolla med knäna så det är bara att bita ihop och vara "the bad guy".. Själv dömer jag igen i Mockfjärd i början av april, nybörjarklass, fortsättning och avancerad under två dagar. Kom vettja!

Inga kommentarer: