söndag 21 februari 2016

Ytterligare en resultatlös FS tävling till handlingarna

I går hade Svenska Frrestyleklubben årsmöte och dubbla klass 3 starter hemma i vår hall. Jättelyxigt att tävla hemma och givetvis provade vi vårt förfinade program båda gångerna. Och sen skulle jag nog säga att den positiva andan slutar exakt här.. 

I söndags var det FS träning på vår tävlingsträning på klubben och jag gjorde en helt verklighetstrogen start, förvisso inga domare, men annars så likt det kan bli minus slutet för att hon inte ska stressa dit på egen tass. Körde hela programmet och bara någon mindre miss, miss för att hon inte kan bättre, men det är ju bara att träna mer. Efter de pass vi har haft så hade jag höga förhoppningar om att det skulle bra nu på tävlingen, men när vi kom ut på plan i går så hände det som händer på tävlingar.. Hon freestylar på egen tass. Första omgången var det några mindre missar och några egna hittepå men värst av allt, på slutet skulle hon bara tvångsmässigt backa "om" runt mig.. Men var så inne i sig själv så hon var knappt i närheten av mig. Andra gången tänkte jag att hon är lite tröttare och jag ska vara noga med att stoppa henne hela tiden. Gick hyfsat bra fram tills sluttampen där hon ska snurra, gå fot och sedan gå in i slalom, en del som brukar sitta bra eftersom "fotet" stoppar upp henne. Men, inte denna gång. Det blev en snurr, fot och när hon skulle in i en slalom så slant det och hon började göra "om" (backa runt mig), fast hon missade ju mig och bara stod och snurrade och snurrade och snurrade för sig själv. Jag försökte med fot och stå, vilket brukar kunna bryta, men det funkade inte så jag stannade upp och hejdade henne fysiskt när hon (vad det kändes som) var inne på sitt tionde varv.. När hon stannat till gjorde vi om fot, slalom och fot på höger och när hon gick där hon skulle på höger valde jag då att ge belöningssignalen och kliva av.

Det är inte bristen på cert som gör mig ledsen, det är det faktum att det uppstår det här, att hon slutar lyssna. Och så blir jag ledsen för att hon slutar lyssna fast hon vill göra rätt. När hon har så mycket potential, men det bara blir fel. Jag blir inte besviken på henne, jag vet bara inte hur jag ska gå vidare nu när vi haft så bra träningar men så fort det blev tävling kom hon in i exakt samma sak som tidigare. Jag antar att vi måste tävlingsträna på alla sätt vi bara kan, ha uppvisningar för många på alla slags ställen men vara noga med vad hon gör då.. Lättare sagt än gjort. 

När vi brutit åkte vi hem och tog sedan en promenad tillbaka för att hämta musiken. När vi efter det skulle gå hem igen, en promenad på ca 3 km strejkade Nässla halva vägen. Inte bara den här där hon stannar/lägger sig och vägrar gå utan hon gick ner och la sig i diket, eller som här på bilden, över ett dike och in med nosen i ett fårstängsel. Varför hon strejkade? Jo, hon ville prompt tillbaka till hundarenan, där är det allt lattjolajbans! Så jag får trösta mig med att hon verkar ju i alla fall ha the time of her life. 

I fredags när jag åkte hem från jobbet fick jag dock en ny idé för ett program i FS som jag ska satsa på. Det är ingenting alls som det jag har idag och nu verkar det helt enkelt vara dags att rikta in sig på något helt annat. Mer om det när det börjar växa fram, men det känner jag mig peppad för så det var tur jag hade det i huvudet när inget annat ville sig väl! 

Nu ska Nässla på semester hos världens bästa syrra med bihang! Och jag då? Jag ska prova hundspann för första gången, håll tummarna :-)

2 kommentarer:

Erika sa...

Knepigt det där när hunden beter sig så annorlunda på tävling mot träning. Trots att man testar av tävlingsmässigt på träning.

Vet inte om det finns träningstävlingar i FS på samma vis som det finns i lydnaden. Det vore väl något att satsa på i så fall kanske bara för att bryta mönstret?

Men härligt ändå att hon verkar tycka att det är så skoj på tävling. Det är ju ändå det viktigaste.

Linn sa...

Inom FS kan man utan att skämmas göra "belöningsstarter" vilket är exakt som en tävlingsträning. Det sker på en tävling som du betalat för men du kan välja att belöna istället för att få ditt protokoll typ. Så möjligheten finns, men jag själv känner inte för att åka flera timmar för att belöna på tävling :/

Men ja, Nässla har kul oavsett, skulle vara kul om vi kunde dansa ihop åtminstone en gång :)