tisdag 23 september 2014

Vårt första SM!

Jag och Nässla började vår rallykarriär uppe i Norrland så det kändes lite som att cirkeln slöts nu när vi fick åka dit igen men nu för att delta i 2014 års sverigemästerskap. I torsdags åkte vi upp med Zandra och Lystra och på plats mötte vi våra rumskompisar Pia och Asta. 
Nu är vi på plats!
Vi tog det lugnt på fredags morgon, njöt av hotellfrukost och chillade lite innan vi begav oss till området. Vid hotellet fanns inte så fina promenadstråk så vi tänkte att vi hellre kunde vara vid klubben och gå där. 

Jag blev utnämnd till tältexpert så givetvis tog det inte lång tid innan tälten stod på plats! 

Nässla och Asta tyckte den bästa uppladdningen var att mysa på sverigeflaggan..
Några andra tyckte det var bättre att träna. Notera snålvattnet hos Lystra..

Snart blev det dags för invigningscermonin och Barbro Börjesson höll tal.




Lottningen var nästan värst, jag fick dra sent och då hade ettan inte dragits. Usch och fy för att vara först ut med alla blickar på sig! Men jag klarade mig fint och fick nummer nio, passade mig alldeles utmärkt. 
Efter lottningen blev det kamratfest med tacobuffe och trubadur. Trevligt men vi var inte kvar länge.





Vi var ju tvugna att åka till rummet och fixa de sista detaljerna..
Piffade så kände vi oss redo för morgondagens tävling!

Nässla gömde sig under sängen.

På morgonen möttes vi av denna vackra syn vid tälten.
Tävlingen är igång..

..Nässla är laddad..

NU KÖR VI!




Jag var inte alls nervös, var betydligt mer stressad under både Freestylepremiären och det norska viltspåret. Blev lite stressad över att Nässla gick in i frestelsedimman, men det gick sen över. Här är filmen från vår runda: 


Av ena domaren fick vi 8 poängs avdrag i frestelsen bara, av den andra 6 poäng i frestelsen, 1 minus vid framförbytet och 1 minus vid sitt, sitt framför, höger ingång sitt. Vi slutade alltså på 184 poäng vilket var mycket bra för att vara oss, men idag räckte det inte till en finalplats. Vi slutade på plats 24. 

Vi fick vänta nästan till slutet innan vi fick se Zandra gå och då var det hela sex stycken som hade fått 199 poäng! Trots en mycket fin runda var det precis på gränsen att hon skulle få gå vidare till final, vilket säger en hel del om konkurrensen. Men nu klarade hon sig och vi kunde glädjas åt våra egna och varandras resultat och fick dessutom en anledning att återkomma dagen efter :-)

Trötta av dagen åkte vi till stan och käkade trerätters på Ming Palace. Jag och Pia firade med en öl, Zandra fick vara vår chaufför, en liten tur som blev något av det mest minnesvärda under hela resan. Jag säger inget mer än att ibland kan lyset vara släckt trots att någon är hemma.. 
Natten till söndagen sov  jag gudomligt skönt, avslappnad med vetskapen av att vi inte skulle behöva passa varken tider eller prestera under dagen. Stjärnan för söndagen hade däremot lite mer problem under natten och man kan väl säga att varken Lystra eller Zandra fick nog den bästa uppladdningen. Dessutom skulle hon starta först, skulle hon verkligen hinna memorera banan??
Skönt att vara publik

Banvandring för de duktiga finalisterna

Innan prisutdelningen fick vi lite föreställning av lokala förmågor

Det blev inte som man hade trott och finalen var verkligen ett bevis på att det är inte över förrän det är över! Zandra och Lystra klättrade tio placeringar under finalen (Woohooo!!) och på prispallen stod en liten mellanpudel på topp. Grattis!!

Innan vi åkte hem tog vi en sista promenad på området och Nässla demonstrerar vad hon tyckte om den idén.. Hon var nog redo att åka hem vid det här laget. Eller kanske äta var målet..

En helt fantastisk helg har det varit och jag är så glad över att jag delade den med Pia och Zandra! Bättre sällskap kunde vi inte haft!! Nu laddar vi vidare inför kvalperiodens första tävling för vår del, mer taggade än någonsin! 

Inga kommentarer: