lördag 27 september 2014

Hur beter du dig?

I går kom nya numret av Brukshunden i brevlådan och i morse när jag ögnade igenom tidningen hittade jag ett till synes mycket bra reportage av Jenny Wibäck som handlade om hur tävlande och funktionärer får och bör bete sig i samband med tävling. Idag var vi på Hölö-Mörkö och tävlade lite rally och ganska snart infann sig känslan av att det är SM som gäller i vår klass och för min del bidrar det tyvärr inte till att jag taggas och tycker det blir kul, för det vissa inte verkar tänka på är att DINA och MINA resultat inte är avhängda varandra! 

Att missunna andra bra poäng för att det gör att man själv "presterar" bättre är inte sanningen. Bli så bra att dina egna poäng räcker - oavsett vad konkurrensen gör. Att se folk andas ut när andra gör fel, eller ännu värre - komma fram och gotta sig i det till personen i fråga - är ju helt sjukt. Jag undrar om man som tävlande har KUL när man mer måste fokusera på att de andra inte blir lika bra som en själv? Vissa menar att man inte ska ha championat i rallyn för att det skulle förstöra den positiva andan, men personligen tycker jag den försvann i samband med att SM-hetsen kom igång. 

Jag känner efter dagens tävling att jag INTE ska fokusera på att kvala till SM denna period, utan jag kommer ha två mål under denna säsong: 
  • Ignorera muppar och energitjuvar på tävling
  • Få 100 poäng på en runda 
Dagens tävling då? Gick kanonbra poängmässigt till näst sista skylten, sen hände något och det gick troll i Nässlas hjärna och hon snurrade runt mig hej vilt istället för att bara sätta sig rakt ner.. Nåja, det gladde ju någon på tävlingen i alla fall.. 

1 kommentar:

Erika sa...

Hej! Har halkat in på din blogg ibland eftersom jag är lite bekant med Bitte :-) och så gör du och Nässla så många roliga grejor som är kul att läsa om.

Apropå det du skriver att en del som tävlar inte är så kul för omvärlden så beror det kanske på att många människor är oerhört självupptagna och liksom inte kan tänka out-of-the-box. Jag har aldrig tävlat på SM-nivå och där kan jag tänka mig att det blir mer nojigt än vad jag har varit med om på lite lägre nivåer.

Ha det gott! /Erika