måndag 29 september 2014

Göra en pudel?

Nja, okej, kanske inte riktigt, men nu ska vi prata pudlar! På nationaldagen tävlade jag och Nässla rally på pudelnationen i Eskilstuna och då kom även hussen förbi efter jobbet och kollade. Själva tävlingen var det tillfället när det kom in en påverkad person på banan när jag gick, men utanför vår egen tävling tittade vi på lite lydnadshundar, varav en liten elithund av varianten mellanpudel. Jag tyckte det var asfränt att se den lilla hunden som knappt räckte över gräset köra på som den gjorde och Tomas märkte min fascination och tyckte på fullaste allvar att jag kunde skaffa mig en sån. När jag dessutom kom hem från SM och han frågade vem som vann och jag berättade att det var en mellanpudel så sa han igen att jag skulle skaffa en sån, det skulle han inte alls ha några problem med! Han skulle ju slippa dammsuga massa päls ;-) 

Personligen skulle jag absolut kunna tänka mig en pudel, jag gillar det faktum att man kan välja både färg och storlek, samt slipper fällande päls. Sedan gillar jag deras personligheter, när det kommer till  renrasiga mellanpudlar har jag bara träffat glada och positiva individer som är som små clowner, vilket är den typ av personlighet som jag själv föredrar hos hundar. Dessutom är deras storlek till en fördel tycker jag, jag vill ju helst inte ha två hundar samtidigt och då skulle en mindre verkligen vara mycket smidigare. SÅ, vore det inte för att Thisbe ska paras (om hon behagar att löpa snart?) skulle jag på allvar ta mig en titt efter bra mellanpudelkennlar!

5 kommentarer:

Susann sa...

Haha, jag har också funderat på pudel (dock ej storpudel som går mig på nerverna med allt skällande och studsande)! Har mängder av dvärg och mellanpudel på kurs och de är grymma =) Tror dock de har lite för lite "egen djävlighet" för att passa mig fullt ut ;) Men man vet aldrig...

Erika sa...

Det finns flera fina mellanpudeluppfödningar med arbetstänk! Pudel som ras är väldigt spretig tycker jag. Man kan få allt från segpåsar till stresspellar (min storpudel går upp i stress hur lätt som helst). De är lättlärda, oftast sällskapliga och personliga, egensinniga och har inte sällan nära till ljud. Håller man en pudel nerklippt så är pälsvården enkel. Jag tvättar och klipper en gång i månaden. Det tar ca 3-4 timmar (men han är ju stor). Däremellan gör jag ingenting utom möjligen att duscha av hans ben och tassar ibland.

Linn sa...

Egen djävlighet? Som i påhittiga då?

Linn sa...

Det är ju det som är jobbigt med ny ras, att hitta rätt linjer, inte helt lätt när man står utanför. Just nu väntar vi som sagt på löp, men blir det aktuellt med pudel kanske man kan få några tips? :)

Erika sa...

Just så ;-) . Oberäkneliga, hehe. Du kan absolut få några tips ifall det blir aktuellt för dig med en pälsboll. Jag har kikat lite själv på mellisar i omgångar.