måndag 29 september 2014

Söndagsträning - ur en vesslas perspektiv

I går kväll skar matte äntligen upp en ost och vi åkte till klubben för att mata mig med den. Som vanligt var det bara vi och blondinerna och fokus skulle tydligen vara att lyda en klass högre eller vad nu matte mumlade om.. 

Vi började med "matte-säger-sitt-men-sen-går-hon-och-då-borde-jag-lägga-mig-ner" och det var allt annat än lätt att förstå vad som egentligen gav osten. Jag tror helt enkelt inte på att man bara får för att sitta helt still, men sen kom jag på att när jag tänkte lägga mig men sen ångrade mig så gav det utdelning så då förstod jag äntligen och gick över på det konceptet. 

Sen var det "Spring-allt-du-kan-rakt-ut-och-hämta-leksaken" (eller som fluffbrallan kallar den: "GE-FAAAAAN-I-MIN-RUTA!!") vilket jag var världsbäst på. Passade även på att hoppa över ett hinder för att visa att jag KAN hoppa högre än 6 plankor. 

Ibland var det Fluffbrallans tur att jobba och då tänkte jag vid ett tillfälle att jag skulle hjälpa till lite med mina skills så jag tog helt enkelt mattes klicker och klickade henne genom hela momentet. Våra mattar verkar dock inte förstått att man ska belöna vid VARJE klick så nästa gång stannade hon ju inte ens på inkallningen med ställande. Inte så konstigt, de är inte helt skickliga på klickerträning alltså.. Själv började jag ju min karriär redan vid 9 veckor så tro mig, jag KAN. 
Jag visade också Fluffis hur man kan bära apportbocken lite ballare och tamejtusan, det funkade! Sen var det min tur att apportera och då var de inte helt lätta att lura av ost! Man var tvungen att sitta jätterakt bredvid matte och för mig är det ju jobbigt att ens sitta när jag har något i munnen, blir liksom framtung! 

Sista övningen var "Osttanten-kliver-in-när-matte-sviker" och gick ut på att matte lämnade mig och försvann. Den skulle kunna vart rätt läskig men blev rätt ball tack vare av att storblondinen gav mig massa ost hela tiden. Jag försökte lista ut om det gick ut på att glo på henne, skaka på huvudet mellan henne och mattes försvinnande men fick inte riktigt klarhet i vad hon ville, men ost gav det i vilket fall så jag bryr mig nog inte så mycket om vad de vill just nu. 

So long!

Inga kommentarer: