måndag 26 september 2011

Spår idag!

Idag kom jag på att när jag ändå inte har något inplanerat under dagen (förutom såna där saker som hushållsarbete och skoljobb, men sånt kan man ju skjuta på) så kunde jag ju åka och lägga ett blodspår. Det var alldeles för länge sen vi gjorde det så nu är det bannimej dags.
Enligt stegräknaren (nä jag är inte så high tech att jag kör med gps, ajfån eller sånt) hade jag gått 850 meter, så jag skulle tippa på någonstans från 700 och uppåt (stegen är ju lite sisådär när man går ett spår). Men, det var inte längden jag ville få in idag (även om den behövs för att få in lite trötthet, Nässla brukar bli rätt besviken när spåret är slut efter 200 meter) utan fokus ligger på vinklar. Fick till massor av vinklar av alla dess slag. Jag hoppas jag kan tolka min egen snitsling sen bara så jag vet hur jag ska följa efter hunden ;)
Liggtid idag får bli över dagen på 4-5 timmar, sen kanske jag gör ett över natten senare i veckan. Nu vill jag bara komma igång. Visst ska vi ha längre liggtid för öppenklassprovet men jag vill att hon ska kunna alla svårigheter med liggtider precis som med bloduppehåll. På tal om blod använde jag ca 1,5dl till spåret, vill helst att hon går på klöven och blodet bara ska vara en bonus. Nu till nyår kommer ju reglerna att revideras och maxmängd kommer att bli 2 dl vilket jag tycker är bra. Som det var innan behövde man ju inte ens snitslar, det var bara att följa blodpölarna..

Ja, nu återstår det bara att gå det så får vi se om jag är lika nöjd med spårinitiativet då :)

Idag har jag börjat gå igenom mina gamla cd-skivor på jakt efter en låt att köra freestyle med. Hittat lite, men lyssnar vidare. Hittade i samband med det också en dvd med alla ekipage från hund 2004 som jag givetvis ska kika igenom för lite vidare inspiration.

Inga kommentarer: