måndag 19 maj 2014

KM frk Bergslagen 2014

Efter floppen i Torpa var jag verkligen redo för revansch å Nässlas vägar. Lite mer än tjugonånting poäng tycker jag allt Nässlan är värd och jag kände mig laddad inför årets KM (och vårt första) i lördags. Förvisso ingen träning gjord innan men hon har ju en hyfsad grund att stå på. 

På plats var det ett annorlunda upplägg där alla fick hjälpa till att vara funktionärer så kördes klass för klass. Jag stod i samma ruta men för två olika domare så jag fick ju äran att se alla hundar förutom mina konkurrenter i elitklass. Mycket kul! Var lite orolig över hur Nässla skulle klara att sitta och ladda i bilen men det blev bättre än väntat. Vi i eliten var ute sist och eftersom vi bara var fem hundar i klassen (en utom tävlan) så var det bara att traska in raka vägen på samtliga rutor. 

Ruta 3 var en dubbelmarkering på linje bakom granar efter en transport. Domaren ville att jag skulle koppla loss hunden innan hon förklarat vad som skulle hända, vilket innebar att jag tappade Nässla lite mentalt under tiden hon pratade och fotgåendet blev lite sådär.. Hon spikade första markeringen men andra hade hon svårare för och jag försökte hjälpa men hon lyssnade inte.. Det gav oss 13 poäng. 

Ruta 2 var en dirigering i ganska gropig terräng. Nässla vek av och problemet där var att så fort de vek av försvann de bakom granarna och det blev svårt att dirigera.. Såg inte henne, men hon fick in den till slut när vi såg varandra och kunde kommunicera. 13 poäng. 

Ruta 1 var en dubbelmarkering bland tallar på ca 120 cm på sanddyn. Hon plockade in båda fint och var stadig, lite omständig väg. 18 poäng. 

Ruta 4 var en lång dirigering och jag som stått där hela dagen visste att det även var ett litet "dike" som korsade vägen. Blev lite svårdirigerat längst ut men hon fick ändå 15 poäng kvar. 

Ruta 5 var den svåraste så där fick vi givetvis bäst poäng ;-) Det var en markering som var dold och innan hunden fick ta den skulle den dirigeras på ett linjetag. Markeringen var svår och domaren sa åt mig innan att själv markera nedslaget för jag skulle troligtvis behöva hjälpa hunden sen. Dirigeringen var inte jättedistinkt från nedslagsplatsen. Jag skickade Nässla, hon vek av lite mot nedslagsplatsen, något jag egentligen tror berodde mer på terrängen än att hon tänkte göra något annat men för säkerhets skull stoppade jag henne. Lät henne stå ett tag innan jag vinklade henne och hon sprang rakt på dirigeringsdummyn och jag fegade med söksignal, hon tog den direkt. Skickade henne på markeringen som hon spikade! 19 poäng och en domare och funktionär som frågade var hunden kom ifrån (och funkisen sa "Jaha Nässla, ja henne har jag hört om". När de frågar sånt vet man att det gått bra :-)

Det kändes bra inför prisutdelningen och ännu bättre att vi hamnade på tredje plats med 78 poäng! Tredje bästa bergslagensflat 2014 alltså! Bästa Nässla!!

Inga kommentarer: